• Artikelen
    • Beginnen
    • Conversie optimalisatie
    • Geld verdienen
    • Growth Hacking
    • Meer bezoekers
    • Schrijven
    • SEA
    • SEO
    • Social media
    • Tips, tools & strategie
  • Tekstschrijver
    • Tekstschrijver inhuren
    • Blog laten schrijven
    • Blogger inhuren
    • Landing Page laten schrijven
  • Tools
    • WordPress themes
    • Boek
  • Contact
  • Boek

DutchBlogger

De B2B Contentspecialist

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Must read voor bloggers!

Je bent hier: Home / Artikelen / De structuur van een blog: 4 P’s of blogging

De structuur van een blog: 4 P’s of blogging

januari 14, 2014 Door Christiaan Slierendrecht

Writer's block

Één van de belangrijkste lessen die wij tot nu toe hebben geleerd omtrent bloggen, is dat het erg nuttig is om stil te staan bij de structuur van je blog. Dit kan namelijk verregaande gevolgen hebben voor hoe je blog functioneert, de gebruikerservaring en uiteindelijk ook de conversie van een blog.

We gaan even terug naar de middelbare school, althans die van mij: Hoeveel onderdelen kun jij nog benoemen van de 4 P’s uit de marketingmix?

Hmmmz, Product….Plaats….Promotie… ehmmmm oh jah, en Prijs.

Goed om weer even naar boven te halen, de tekstboek marketingtermen. Oké, wat mij betreft mag je ze nu weer vergeten.

Bloggen is namelijk lichtelijk een ander beestje. Als het om bloggen gaat hebben we het natuurlijk nog steeds veel over marketing en uiteindelijk ook over producten. Wat ik in dit artikel echter wil laten zien is hoe je een alternatief 4 P’s model kunt gebruiken voor het opstellen van een goede structuur voor een blog of een website waarin een blog op een goede manier geïntegreerd is.

Ik noem dit model: “De 4 P`s of blogging”.

En het ziet er ongeveer als volg uit:

  • De eerste P staat voor Pagina’s 
  • De tweede P staat voor Posts
  • De derde P staat voor Producten
  • En de vierde P staat voor Plaatsing

Pagina’s
Pagina’s kun je zien als statische content. Pagina’s zijn erg geschikt om op te beschrijven wie je bent, wat jij of je bedrijf doet, enzovoorts. Bij het inrichten van je blog doe je er goed aan om de basis van je concept uit te werken in pagina`s. De bezoeker moet zich een goed beeld kunnen vormen van het doel van je blog of website door hetgeen wat er op de pagina`s beschreven staat.

Posts
Posts zijn oorspronkelijk bedoeld voor het publiceren van dynamische content via een blog. Het voornaamste verschil tussen een pagina en een post is dat er bij posts vaak de mogelijkheid bestaat voor bezoekers om te reageren via comments. Daarnaast lenen posts zich er vaker voor om verspreid te worden via verschillende kanalen, omdat het vaak gaat om unieke, nieuwswaardige content.

De scheidingslijn tussen posts en pagina’s is echter wel aan het vervagen. Het is tegenwoordig ook prima mogelijk om een website of blog te bouwen op basis van alleen pagina’s of posts. Toch is het goed om de verschillen in ieder geval te kennen.

Producten 
Wanneer je als doel hebt geld te verdienen met je blog, dan wil je in de structuur van je blog rekening houden met producten. Nu kan het zijn dat je een apart template hebt (gemaakt) voor producten, maar het is ook zeker mogelijk om producten weer te geven op pagina’s of posts.
Punt is dat voor jezelf duidelijk moet zijn wat voor soort producten je wilt monetizen. Je wilt je hele blog dan ook dusdanig inrichten dat zoveel mogelijk content (zowel pages als posts) de bezoeker richting deze producten sturen.

Plaatsing
Het plaatsen van pagina’s, posts, producten en navigatie-items moet het doel van je blog ondersteunen. Als je gericht informatie gaat verschaffen voor bepaalde doelgroepen, dan wil je deze items op zo’n manier plaatsen dat een bezoeker op eenvoudige wijze kan vinden wat hij of zij zoekt. Houd hiermee ook rekening wanneer je categorieën en subcategorieën inricht.

Putting it together
De elementen van een blog wil je inzetten op een manier waarop het voor de bezoeker snel duidelijk is welke informatie waar gevonden kan worden. Begin daarom bij voorkeur met een zo eenvoudig mogelijke structuur. Keep it simple, stupid. Je hebt maar vijf seconden de tijd om de aandacht van een bezoeker te trekken en ervoor te zorgen dat de bezoeker verder navigeert op je blog.

Knoop de verschillende elementen vervolgens aan elkaar vast. Pages, posts, begrippenlijsten en producten vormen een verbonden geheel waartussen de bezoeker navigeert. En houd daarom altijd in het achterhoofd wat het hoofddoel van je blog is, omdat je dit kunt verwerken in de navigatiepaden die de bezoeker doorloopt.

Hulp nodig bij het bepalen van het hoofddoel van jouw blog? Lees dan eens ons artikel over de functies van een blog.

Dit delen:

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail
5.00 avg. rating (99% score) - 1 vote

Gerelateerd

Categorie: Artikelen, Beginnen met bloggen, Blog maken, Blog starten, De structuur van een blog

Over Christiaan Slierendrecht

Oprichter van DutchBlogger, online strategie expert en growth marketeer. Nam in 2010 ontslag van zijn corporate baan om full time online te gaan ondernemen. Houdt ervan kennis te delen en anderen te activeren om het online kanaal in te zetten om vooruit te komen en te groeien.
 
LinkedIn | Twitter | Email


"B2B content naar een hoger niveau tillen." Dat is onze missie. We inspireren via ons blog en nieuwsbrief. We helpen met tips, tools en advies. We ontzorgen door creatie van hoogwaardige content.

  • Beginnen met bloggen
  • Geld verdienen met een blog
  • Schrijven
  • Meer bezoekers krijgen
  • WordPress themes
  • Kennisbank
  • Over DutchBlogger
  • Offerte aanvragen & Contact

Copyright © 2022 ·Magazine Pro Theme · Genesis Framework door StudioPress · WordPress · Log in