Een blog beginnen is zo gepiept, maar waarom wil jij eigenlijk bloggen?
Weten waarom je blogt, helpt je om een koers uit te stippelen voor je blog. Zo kun je beter bepalen waarover je precies kunt en wilt schrijven, en dat maakt het runnen van je blog een stuk eenvoudiger.
In dit artikel zetten we een aantal van de meest voorkomende functies van een blog op een rij.
Je mening verkondigen
Misschien wel de meest klassieke vorm van bloggen draait om het geven van je mening. Dat kunnen meningen over uiteenlopende zaken zijn, of juist binnen een bepaalde niche. Het gaat om jouw opinie, dus alles is mogelijk.
Er zijn wel verschillende doelen te onderscheiden voor opiniërende blogs. De een zal het voornamelijk doen om dingen van zich af te schrijven, maar het geven van een mening kan ook slim worden ingezet om interactie uit te lokken. Juist door iets te schrijven waar niet iedereen het mee eens is, zul je reacties op je artikelen krijgen.
Het hebben van een mening is overigens echt niet verplicht, zoals beginnende bloggers soms denken. Jouw blogs kunnen ook prima een puur informatief karakter hebben.
Autoriteitspositie verwerven
Je kunt een blog ook inzetten om een autoriteitspositie te verwerven binnen een bepaalde niche. Dit kun je puur vanuit online oogpunt bekijken, dus dat jouw blog hét blog is over een bepaald onderwerp.
Maar als jouw blogonderwerp met je vakgebied te maken heeft, kun je via een autoriteitspositie bijvoorbeeld ook makkelijker aan nieuw werk komen.
Daarnaast krijg je meer mogelijkheden om via affiliate marketing relevante producten en diensten aan te prijzen aan je bezoekers, omdat ze jouw mening respecteren. Natuurlijk moet je er wel altijd voor waken dat je jouw autoriteit niet op het spel zet door een prutproduct als geweldig neer te zetten, puur omdat je daarmee meer geld kunt verdienen. Autoriteit bouw je alleen op – en behoud je alleen – als je een langetermijnvisie hanteert.
(Personal) branding
Of je nu blogt op persoonlijke titel of vanuit een bedrijf: een blog kun je op een effectieve manier gebruiken om een merk onder de aandacht te brengen. Dit kun je doen door goed na te denken over waar je voor staat en welke uitstraling je met een merk wilt bereiken. Alle boodschappen die je via een blog met de buitenwereld deelt kunnen bijdragen aan het uitbouwen van dit merk, en door blogartikelen te delen via sociale media kun je deze boodschappen verspreiden onder een gerichte doelgroep.
Om een blog effectief in te kunnen zetten voor (personal) branding, is het wel belangrijk om van tevoren goed na te denken over hetgeen je wilt bereiken. Hoe wil je dat de buitenwereld tegen jouw merk aankijkt? Wanneer dit helder is, zorg je er vervolgens voor dat je blogartikelen, afbeeldingen en andere content op een consistente manier naar dit doel toewerken.
Geloof ons: geld verdienen met een blog is prima mogelijk.”
Geld verdienen
Geld verdienen met wat je schrijft is een droom die veel bloggers koesteren. Voor velen van hen is het zelfs de voornaamste reden om een blog op te starten. Als jij hier toe behoort, luister dan niet teveel naar zure mensen die zeggen dat het je niet gaat lukken. Want geloof ons: geld verdienen met een blog is prima mogelijk.
Natuurlijk komt er wel het een en ander bij kijken. Uiteraard gaat het om wat je schrijft, maar het draait ook om planning. Voor wie ben je aan het schrijven, en in wat voor diensten of producten zouden zij geïnteresseerd zijn? Hoe zet je bezoekers om in zogeheten leads voor affiliate marketing? En hoe analyseer je eigenlijk wat de zwakke plekken van je blog zijn?
Dit soort vragen zijn allemaal relevant als je geld wilt verdienen met je blog. Nu vinden wij dit zelf ook een interessant onderwerp, en daarom hebben we op deze website een aparte sectie ingeruimd met alleen maar artikelen die gaan over geld verdienen met je blog. Deze kun je hier vinden.
Mailinglist opbouwen
Je kunt een blog ook gebruiken om e-mailadressen te verzamelen, waarnaar je vervolgens gerichte boodschappen kunt sturen. Dat kunnen zowel commerciële als niet-commerciële boodschappen zijn. In veel gevallen zal het gaan om een combinatie van die twee.
E-mailadressen verzamel je, door bezoekers op je blog met behulp van call-to-actions te converteren naar een aanmelding voor een mailinglist. Mensen motiveren om zich aan te melden doe je bijvoorbeeld door ze iets extra’s aan te bieden dat op de site niet beschikbaar is, zoals exclusieve content, of een gratis hoofdstuk uit een relevant eBook.
Het opbouwen van een mailinglist is vooral een extra functie die je kan helpen om je bezoekers nog beter te bereiken.
Hobbymatig/interesse
Het is niet iedereen te doen om euro’s en dollars. Misschien wil jij wel een platform om af en toe eens een artikel over windsurfen op te kunnen plaatsen, of vind je het leuk om zo nu en dan een recensie te maken van een computerspel. Een blog kan ook dienen als platform voor een wekelijkse column over amateurkorfbal in Gelderland, of het verzamelen van unieke schelpen.
We kunnen uren doorgaan, maar you get the idea. Bloggen over je hobby, een specifieke interesse of een bepaald onderwerp gebeurt op grote schaal, en dit is in onze ogen ook een prima insteek om aan een blog te beginnen. Omdat je namelijk een zekere passie hebt voor het onderwerp, zal het bijhouden van je blog nooit als een vervelende taak voelen.
Wat is de functie van jouw blog?
Dit zijn een aantal van de meest voorkomende redenen om te bloggen. Waarschijnlijk herken jij je wel in minstens één van de hier genoemde functies die een blog kan hebben. Bij veel mensen is er zelfs sprake van overlap. Zo komt het bijvoorbeeld vaak voor dat iemand een blog begint uit interesse voor een bepaald onderwerp, maar dat hij of zij er na verloop van tijd ook geld mee begint te verdienen.
We zijn erg benieuwd naar wat voor functie jouw blog vervult. Laat je het ons hieronder even weten?
Geef een antwoord