Binnen drie jaar stoppen veel bedrijven OF stoten ze daarna juist door.
Binnen drie jaar gaat het bij de meeste professionals kriebelen om van functie te veranderen.
Zelfs de meeste relatiebreuken vinden binnen drie jaar plaats
Toeval? Of is hier iets anders aan de hand?
Drie jaar lijkt een soort van universele tijdseenheid te zijn waarbinnen het kaf van het koren wordt gescheiden. De doorzetters van de afhakers. Het gelukselement tegenover proof of concept. Waar zou dit door komen? Welke krachten zijn er werkzaam binnen deze drie jaar? En gaan deze regels ook op voor bloggers?
1. De 10.000 uur regel
Volgens Malcolm Gladwell kun je alles “masteren” wanneer je daar 10.000 uur in steekt. Een instrument bespelen, een sport op niveau leren, een nieuwe taal, een onderneming succesvol maken. De 10.000 uren grens lijkt een soort van magische grens die je eerst door moet gaan voordat je onbewust bekwaam bent geworden in bepaalde bezigheden en leerprocessen. Met andere woorden: wanneer je ergens heel veel tijd in steekt, dan gaan veel dingen op een gegeven moment automatisch; zonder na te denken.
De eerste drie jaar dat je met een onderneming bezig bent ben je er bewust of onbewust zeker 10.000 uur mee bezig wanneer je er echt een succes van wil maken. Laten we het eens uitrekenen:
- In een jaar zitten 365 x 24 = 8760 uren
- Met 8 uur slaap per nacht houden we 365 x 16 = 5840 waakzame uren per jaar over
- Laten we daar 5 weken vakantie per jaar vanaf trekken: 5840 – (5 x 7 x 16) = 5280 uur
- Laten we er van uit gaan dat er in ieder geval 20 volledige weekenden helemaal niet aan de onderneming gewerkt of gedacht wordt: 5280 – (20 x 2 x 16) = 4640 uur
- Tot slot gaan we er vanuit dat we iedere werkdag (dus geen weekenden zoals hierboven benoemd en vakanties) 4 uur van onze waakzame tijd niet nadenken of besteden aan ons bedrijf: 4640 – ( (365 – 40 -25) x 4 ) = 3440 uur per jaar
- Wanneer we dit maal 3 jaar doen komen we uit op 3440 x 3 = 10320 uur
In veel gevallen zal een ondernemer zelfs nog meer uren bezig zijn met zijn bedrijf in de beginfase van een onderneming.
Feit: als je drie jaar dedicated aan je eigen onderneming werkt dan ga je ergens binnen deze drie jaar over de 10.000 uren grens heen.
2. Je bent geen starter meer
Het feit dat er een stempel “startende ondernemer” op je hoofd lijkt te staan gedrukt kan remmend werken. Gevestigde bedrijven kunnen terughoudend zijn bij het gunnen van opdrachten en je karige portfolio maakt het niet makkelijk om te overtuigen in acquisitiegesprekken. Wanneer je de driejarengrens bent gepasseerd ben je niet alleen op papier (je hebt bijvoorbeeld geen startersaftrek meer), maar ook mentaal geen starter meer. Dat resoneert vanuit jezelf naar je omgeving. Je zult zien dat dit ervoor kan zorgen dat grotere klussen je eerder worden gegund omdat je een bepaalde mate van stabiliteit hebt bewezen. Ook wanneer je in loondienstverband werkt of een eigen blog runt geldt hetzelfde principe: je weet wat je kunt en (als het goed is) ook wat je wil.
3. Je bent voldoende overtuigd van je eigen kwaliteiten
Of het nou bewust of onbewust is, iedere ondernemer, blogger of werknemer heeft in het begin onzekerheden. Is je product wel goed genoeg? Lezen je teksten wel lekker? Pak je de zaken wel handig aan? Wanneer je enkele jaren meedraait heb je (als het goed is) heel veel over jezelf geleerd. Je weet waar je goed in bent, maar – misschien nog wel belangrijker – je weet ook waar je niet goed in bent. Succesvolle ondernemers weten op tijd de keuze te maken om zich te richten op de dingen waar ze goed in zijn. De dingen die hun focus vertroebelen besteden ze uit aan anderen.
Maar dit geldt niet alleen voor ondernemers. Ook werknemers in loondienst lopen vaak tegen de “drie jaren regel” aan. De meeste professionals krijgen binnen een tijdsbestek van drie jaar kriebels om iets anders te gaan doen of om meer verantwoordelijkheid te nemen. Ook dat hangt samen met het geloof in eigen kunnen en de ervaring die je gedurende deze drie jaar hebt opgedaan.
Wat zegt dit over jou als blogger?
Ik vind de hierboven beschreven factoren erg van toepassing voor het opzetten van blogs en de mentaliteit van succesvolle bloggers. Als je de eigenschappen van succesvolle bloggers bekijkt, dan gaan veel van deze eigenschappen over drive, zelfontwikkeling en langetermijnvisie. Ongeduld wordt niet beloond in de blogospere. Ook is er een bepaalde incubatietijd voor blogs om goed gevonden te worden via zoekmachines.
Vraag het eens aan verschillende mensen die al langere tijd een blog hebben: in alle gevallen heeft het een bepaalde periode geduurd voordat ze consequent hoger gingen scoren op bepaalde zoektermen in zoekmachines. Ook hier gaat het vaak om tijdspannes van een jaar of 2 tot 3 waarin je toegewijd bezig bent met het uitbouwen van een blog. Bloggers die een andere weg kiezen investeren deze tijd in het uitbouwen van hun fans op social media of netwerken. Maar ook deze route kent een incubatietijd en een investering in tijd voordat een bepaalde massa aan bereik is behaald.
Laat je vooral niet ontmoedigen door het idee dat er veel tijd in een blog of bedrijf gaat zitten. Dat is nou eenmaal de aard van het beestje. En wanneer je iets doet wat je leuk vindt, dan is het ook helemaal niet erg om daar 10.000 uur in te steken voordat je het helemaal “mastered”.
Start met een plan
Wanneer je van plan bent om te beginnen als blogger of als (online) ondernemer dan doe je er goed aan om je ideeën uit te werken in een plan. Dat hoeven lang niet altijd lijvige business plannen te zijn. Sterker nog, ik geloof er in dat je beter je energie kunt stoppen in beginnen en leren dan in het eindeloos blijven hangen in een planfase. Stel jezelf een aantal basale vragen. WAT wil je gaan doen? WAAROM wil je dit gaan doen? HOE wil je dit gaan bereiken en WANNEER moet je welke stappen zetten om je doelen te bereiken? Dat geeft je vaak al voldoende uitgangspositie om een richting te bepalen en daar naartoe te gaan werken.
Hulp nodig?
Als je speelt met een idee, maar niet goed weet hoe je dit aan moet pakken? Neem dan gerust eens contact met ons op. Onze blogcoaches kunnen je helpen met het uitwerken van je gedachten en het in de steigers zetten van je idee.
Geef een reactie