Contentmarketing is hot. Voor veel ondernemers biedt dit een mooie kans om op een relatief laagdrempelige manier de doelgroep te bereiken. Want iedereen die een beetje taalvaardig is kan makkelijk een blogje typen en dit via een blog online publiceren, toch?
In de praktijk ligt het vaak anders. Gebruik maken van een blog is eenvoudig. Publiceren van blogs is eenvoudig. Maar blogs op een effctieve manier inzetten als instrument voor contentmarketing ligt net even iets genuanceerder dan een tekstje typen en op “publish” klikken.
Dit artikel is er voor iedereen die best aardig kan schrijven en over voldoende inhoudelijke vakkennis beschikt maar toch het idee heeft dat zijn/haar geschreven blogs niet zo aanslaan als gehoopt. In 5 stappen gaan we kijken hoe je een effectieve en logische structuur kunt geven aan blogposts, op een manier dat deze jouw doelgroep aanspreekt.
So let’s go!
Stap 1: Bepaal de doelgroep en jouw attributen
Het kan helemaal geen kwaad om eerst eens uit te zoomen. Sterker nog, een effectieve contentstrategie begint bij het bekijken van het bredere plaatje. Dit kun je doen door jezelf een paar vragen te stellen:
1. Wat is mijn doelgroep?
Bepaal welke klanten je wil bereiken en wat de kenmerken van deze doelgoep zijn. Kun je sub-doelgroepen onderscheiden? Wat hierbij kan helpen is om een “persona” te creeren. Een persona is een verpersoonlijking van jouw doelgroep. Een persona kun je bijvoorbeeld tot leven roepen door een foto van een persoon en een bijbehorende beschrijving.
2. Hoe kiezen mijn potentiële klanten hun aanbieders?
Gaan ze voor de de beste (Kwaliteit), de bekendste (Autoriteit), de goedkoopste (Prijs) ,de meest vriendelijke of authentieke (Persoonlijkheid) of hechten ze veel waarde aan de naam en faam van de aanbieder (Imago). Ezelsbruggetje hiervoor: KAPPI
3. Wat voor aanbieder wil ik zijn?
Welke van de KAPPI-elementen wil jij beet gaan pakken?
4. Wat zijn jouw gewenste attributen?
Stel, jouw focus ligt op dit moment op het gebied “Autoriteit”. Wat betekent dit concreet? Wat zijn de kenmerken, ofwel attributen, van een autoriteit binnen jouw branche? Voorbeelden van attributen kunnen zijn: het delen van kennis, innovatief vermogen, het aan boord hebben van experts, onderscheidende designs, enzovoorts.
Stap 2: Kies één focuskenmerk en één of twee attributen
Selecteer één focuskenmerk (KAPPI) en één of twee attributen. Het liefst zijn dit een focuskenmerk en attributen die op dit moment voor jou het meest belangrijk zijn. Dit is je kapstok. De lading van je tekst is altijd in lijn met je gekozen focuskenmerk en attributen. Dit zorgt ervoor dat je met een duidelijk achterliggend doel schrijft.
Stap 3: Bepaal de doelgroep per blog
Wat is de doelgroep die je in het specifieke blog aan wil spreken? Dit kan een brede doelgroep zijn, maar ook een smalle doelgroep of een sub-doelgroep. Wat is de toonzetting en het taalgebruik dat hier bij hoort? Wat betekent dit voor de manier waarop je een blogpost gaat opmaken. Veel tekst, weinig tekst, afbeeldingen of misschien wel een begeleidende video?
Stap 4: Kies een trigger
Why the hell wil de doelgroep dit artikel lezen?
Vraag jezelf altijd af waarom de doelgroep het artikel zou willen lezen. Wat is de reden dat je zelf artikelen wel of niet leest? Wat gaat er voor zorgen dat jouw doelgroep jouw blog ook daadwerkelijk gaat lezen? Nu kunnen we een hele lange checklist op gaan sommen, maar dat doen we niet. Wel geven we een paar belangrijke triggers die ervoor zorgen dat een potentiële lezer eerder geneigd is om op een linkje te klikken en jouw blogpost te lezen.
Een aantrekkelijke blogpost:
- Lost een probleem op
- Neemt een ergernis weg
- Levert waarde
- Biedt toepasbare informatie
- Activeert
Stap 5: Vertaal stap 1 t/m 4 naar de titel en subkopjes
Putting it together
Door alle informatie die we dagelijks op ons afgevuurd krijgen zijn we als informatieconsument kritisch als het gaat om het geven van aandacht aan geschreven content. Binnen enkele seconden beslissen we of we content de moeite waard vinden om te lezen. Online teksten worden door de meeste mensen “gescand” waardoor het erg belangrijk is dat een blogpost bestaat uit een makkelijk “verteerbare” structuur van titels en subtitels, ook wel “headers” genoemd.
De kunst is om deze structuur neer te zetten aan de hand van de vragen die je jezelf hebt gesteld in stap 1 t/m 4. Als het goed is heb je na deze stappen genoeg munitie om het raamwerk voor je blogpost op te tuigen op een manier zodat deze jouw doelgroep en potentiele klant aanspreken en verleiden om verder te lezen.
De titel
De titel maakt of breekt een blogpost
De titel van een blogpost bepaalt of een iemand verder leest of afhaakt. Dus dan kan het maar beter een “killer” titel zijn.
Een goede titel:
- Is compact;
- Actief;
- Bevat de juiste keywords;
- Is duidelijk en makkelijk te interpreteren;
- Krachtig;
- Wekt interesse
Over het schrijven van een pakkende titel kunnen we een artikel apart schrijven, dus dat hebben we maar ook gedaan 😉
De titel bevat daarnaast minimaal één trigger en is geschreven voor een doelgroep of subdoelgroep met minimaal éen attribuut in het achterhoofd.
Subtitels
Goede subtitels:
- Verdelen de tekst op in overzichtelijk stukjes
- Laten meteen zien welke informatie een lezer in een bepaald deel van de tekst kan terugvinden
- Hebben dezelfde kenmerken die genoemd zijn onder “een goede titel”
- Zijn opgebouwd volgens de AIDA structuur
Nu de praktijk: Een voorbeeld
Laten we als voorbeeld het artikel nemen dat je nu aan het lezen bent. We halen het artikel eens door de 5 stappen heen:
STAP 1: Bepaal de doelgroep en jouw attributen
1. Wat is mijn doelgroep?
Bedrijven die een bedrijfsblog hebben of contentmarketing via hun bedrijfsblog in willen in gaan zetten.
2. Hoe kiezen mijn potentiële klanten hun aanbieders? (KAPPI)
De doelgroep waar we op mikken gaan voor Kwaliteit in combinatie met Autoriteit. De potentiele klant beseft dat contentmarketing een vakgebied is dat volop in ontwikkeling is en aan snelle verandering onderhevig is.
3. Wat voor aanbieder wil ik zijn?
Aanbieder met Autoriteitspositie
4. Wat zijn mijn gewenste attributen?
Het delen van kennis, het aan boord hebben van experts, het bieden van structuur en houvast bij het opzetten van bedrijfsblogs.
STAP 2: Kies één of twee attributen
– Het delen van kennis
– Het bieden van structuur en houvast bij het opzetten van bedrijfsblogs
STAP 3: Bepaal de doelgroep per blog
De zakelijke blogger die de Nederlandse taal op schrift goed beheerst, voldoende vakkennis bezit om te delen met de buitenwereld, maar die houvast nodig heeft om effectieve blogposts te schrijven die de doelgroep aanspreken.
STAP 4: Kies een trigger
Het bieden van toepasbare informatie
STAP 5: vertaal stap 1 t/m 4 naar subkopjes
Titel:
Uitgangspunten:
- Maximaal 8 woorden
- Actief
- Concreet
- Toegespitst op doelgroep
Resultaat: De 5 stappen naar succesvolle blogposts voor bedrijven
Subkopjes:
Uitgangspunten:
- Scanbaar maken van de tekst
- Opdelen in duidelijke stappen
- De lezer door een “proces” heen leiden
Het resultaat
En nu bovenstaand artikel nog een keer doorlezen! 😉
Veel succes met bloggen!
Geef een reactie