Een blogger inzetten ter ondersteuning van een marketingcampagne? In 1999 hadden we er nog raar van op gekeken. Anno 2015 is het marketingspeelveld drastisch veranderd. Grote merken zetten steeds meer in op branded content, influencer marketing en eigen bedrijfsblogs. Waarom is dit? Waardoor ziet men in dat eenzijdige massacommunicatie steeds minder effectief wordt?
Ik zal je een uitgebreide uitwijding of verklaring vooraf besparen. Onderstaand plaatje maakt binnen een oogopslag een hoop duidelijk:

Eenzijdig vs. interconnectie
Als je bovenstaand figuur bekijkt dan zie je grofwel 3 verschillende soorten kanalen:
1. De eenzijdige kanalen, zoals het plaatsen van online advertenties en het inschakelen van een affiliate netwerk.
2. De zoekmachines die bezoekers via organisch verkeer doorsturen naar een bedrijfswebsite of landingpage
3. Het bedrijfsblog en de externe bloggers (influencers)
De mate van interconnectie op het gebied van marketing ondersteunende boodschappen loopt van non-existent (de eerste groep), naar een bepaalde mate van interactie (een gebruiker voert een zoekopdracht in in een zoekmachine en vindt een relevant resultaat) naar een zeer hoge mate van connectiviteit (de derde groep).
Maaaaaaar……wat hebben we daar dan aan, aan dat, uuuuhm, interconnectie?
3 woorden: Lange Termijn Resultaat.
Waar eenzijdige vormen van marketing uitgaan van het pushen van een reclame boodschap en het conditioneren van “gewillige consumenten” gaat een meer integrale manier van online marketing uit van het toewerken naar een combinatie van korte termijn resultaat (op campagne niveau) en een langetermijn resutaat (scoren in organische zoekmachines bijvoorbeeld).
Blogs hebben indirect invloed op een groot aantal factoren, waaronder:
- de merk attitudes onder fans en volgers
- de organische zoekresultaten
- referral verkeer naar andere websites
- de creatie van social media content
- de creatie van mailing content
Wanneer een blogger oprecht enthousiast is over een merk dan blijft de impact niet beperkt tot 1 blogpost die geschreven wordt. En wanneer een bedrijfsblog goede waarde biedt aan bezoekers, dan is een bezoeker eerder geneigd om met bedrijf in zee te gaan.
Online marketing is veranderd
Je kunt je voorstellen dat de mate van transparantie door de opkomst van oa. social media drastisch is gestegen. Het krampachtig vasthouden van informatie of het vertellen van een verhaal dat veel mooier is dan de realiteit is niet langer lang houdbaar. Steeds meer grote en kleine merken beseffen dit. Ook binnen het MKB en onder ZZP-ers is het besef steeds meer aan het doordringen. Het inzetten van een blog en het activeren van andere bloggers kost veel tijd en toewijding, maar heeft in de online wereld nog vaak een onderschatte impact op langetermijnresultaten. Zonder dat we het misschien doorhebben hebben wij bloggers het online marketinglandschap voorgoed veranderd. De opkomst van veel bloggersnetwerken en adverteerdersnetwerken, gespecialiseerd in bloggers de afgelopen 3 jaar is daar een voortvloeisel van.
Het lijkt dan ook bijna onoverkomelijk dat blogs en influencers de komende jaren een nog dominantere positie zullen krijgen binnen online marketing.
En een interessante vraag is: hoe zullen we hier als blogger mee om gaan?
Geef een reactie