Dit keer hebben we in de rubriek Blogger in de Spotlight iemand die laat zien dat je met een studie Journalistiek en Antropologie een succesvol en vooral mooi leven kan bereiken. Chantal Schram gaat voor haar blog Reisdoc.nl de wereld over om haar kennis te delen. Haar niche ligt in het budgetreizen. DutchBlogger interviewde haar in het exotische Amsterdam.
Het begin van Reisdoc
Hoe zou jij in het kort jouw blog omschrijven?
Mijn blog is een reisblog met drie verschillende pijlers: Je kunt zoeken op bestemming, op tips over hoe geld te besparen en op praktische reistips. Altijd blog ik in die combinatie. Ik geef informatie over de bestemming, tips over hoe je er goedkoper heen kunt en hoe je geld kunt besparen op de bestemming zelf.
Hoe is Reisdoc begonnen?
Ik heb een achtergrond in de journalistiek en reizen vond ik altijd al geweldig. In 2011 was ik klaar met mijn studie. Ik kon niet gelijk full-time werk vinden en had dus veel tijd over. Ik wilde iets doen met alle dingen die ik op reis had gezien. Dat was in een tijd dat er nog niet zo veel reisblogs waren. Ik wilde vooral mijn kennis delen en aangezien ik zo van schrijven hou, was het voor mij zo logisch als één en één is twee. Die combinatie is mijn ultieme hobby.
Ook is mijn blog voor mij erg praktisch. Mensen die weten dat ik veel reis hebben vaak vragen: ik ga daar heen, wat kan je mij aanraden? Door mijn blog hoef ik het maar één keer op te schrijven en kan ik ze gewoon een link sturen.
En heb je in het begin nog oude herinneringen opgeschreven?
Ja, zeker in het begin. Ik was toen net student af, had nog geen vaste baan en dus niet zo veel geld om op reis te gaan. Ik moest toen voornamelijk teren op reisjes uit het verleden. Gelukkig had ik altijd goed bijgehouden wat ik had gezien op reis door middel van reisdagboeken. Ook maak ik sinds jongs af aan al heel veel foto’s. Zo had ik genoeg materiaal om een basis neer te zetten voor het blog.
Weten waar je heen wilt
Heb je zelf de website gemaakt?
Ja, ik heb een standaard WordPress-theme die ik heb aangepast. Ik ben geen expert in HTML en CSS, maar ik weet wel hoe ik lettertypes moet aanpassen, hoe ik dingen moet kunnen verplaatsen en hoe ik dingen kan verwijderen. Ik kan de basisdingen aanpassen. Ook al heb ik een basis theme die andere mensen ook zo kunnen downloaden, mijn website onderscheidt zich door die kleine aanpassingen toch weer van anderen.
Heb je nog een favoriete plugin?
Ik vind Yoast fantastisch. Wat betreft SEO kan ik eigenlijk niet zonder. Ik denk dat het voor elke blogger een onmisbare tool is om via Google gevonden te worden door bezoekers. Via Google Analytics blijkt dat ongeveer 60% van mijn bezoekers komt via organische zoekopdrachten.
Heb je inspiratie gehaald uit andere blogs?
Toen ik begon waren er nog niet heel veel reisblogs. Toen waren er vooral grote fashion- en beautyblogs. Ik heb gekeken naar wat voor hen werkt en hoe ik dat kon vertalen naar een reisblog. Ik wilde gelijk zorgen dat ik een niche had, want reizen an sich is heel breed. Je kunt over honderd verschillende dingen schrijven, maar mensen onthouden je alleen als je anders ben dan anderen. Voor mij is dat de focus op het ‘budgetreizen’ geworden, omdat ik zelf weinig geld te besteden had en die info toentertijd nog heel erg miste. Voor zover ik wist, was dat er nog niet in Nederland.
Ik heb meerdere bloggers gesproken, maar niet iedereen heeft vanaf het begin zo’n duidelijk concept.
Ik denk dat er twee soorten bloggers zijn. De meeste mensen die nu beginnen zullen dat gauw met een duidelijke focus doen, omdat er nu al zoveel is. Nu kan men zich beter inlezen, omdat er veel meer informatie is over hoe je moet beginnen met bloggen. Als je een paar jaar geleden begon, deed je vaak maar wat, want er was toen veel minder over bekend. Ook waren er toen veel minder blogs, dus was een gerichte focus niet minder nodig dan nu. Dan snap ik dat je begon met een brede focus en dat je langzaamaan pas kijkt naar wat je het leukste vindt om over te schrijven en wat het beste wordt gelezen. Zo zullen ook veel bloggers hun niche uiteindelijk hebben gevonden.
Hoe gesponsord op reis te gaan
Speel jij in op dingen die goed worden gelezen?
Mijn reistips zijn hele concrete adviezen, bijvoorbeeld over hoe je geld kunt besparen in een bepaalde stad of hoe je het goedkoopst geld kunt wisselen. Tips waar mensen echt iets aan hebben, die worden het beste gelezen. Dan ben je gek als je daar niet verder op ingaat, want zo zorg dat je dat mensen weer terugkomen. Ik check met Google Keyword Planner waar mensen op zoeken.
Had je ook gelijk het idee om aan affiliate marketing en dergelijke te gaan doen?
Nee, ik doe eigenlijk niet aan affiliate marketing, wel aan gastbloggen en advertorials. Zo kan je – als je de juitste samenwerkingspartners aantrekt – goede en praktische informatie delen, zonder dat de inoud direct overkomt als een uithangbord. Ik heb het een keer geprobeerd met affiliate marketing, maar er kwam heel weinig conversie uit. Banners laat ik ook niet toe, want ik stoor me er zelf ook altijd aan op andere websites. Ik had sowieso niet de intentie om iets aan m’n blog te verdienen. Al vind ik het wel heel leuk hoe het vanuit een hobby langzaam aan gegroeid is tot iets waar ik, naast mijn gewone baan, ook geld mee kan verdienen.
Jij werkt er ook nog naast?
Ik werk parttime bij een Pr-bureau in Amsterdam dat ook op de reisbranche is gericht. Zo krijg ik van beide kanten wel iets mee: ik weet bijvoorbeeld goed wat Pr-bureaus willen en waar ze naar op zoek zijn, dat is een groot voordeel.
Worden je trips gesponsord?
Ja, een groot deel van mijn trips wordt in ieder geval gedeeltelijk gesponsord. Vaak word ik daarvoor benaderd. Lang niet alles past bij mijn blog, dus ik wijs ook veel af, zeker wel de helft. Laatst werd ik uitgenodigd voor een E-bike fietsvakantie; Dat past niet bij mij als persoon, ik zie mijzelf dat niet doen. Daar kan en wil ik dan ook geen verhaal over schrijven zoals zij dat graag zouden zien.
Vind je dat bedrijven bekwaam zijn wat betreft het samenwerken met bloggers?
Je ziet daar een groot verschil in. De ene partij kijkt heel goed naar wie jij als blogger bent en waar jouw blog voor staat. En sommigen schrijven gewoon lukraak naar je. Laatst werd ik door een gokwebsite gevraagd om een artikel over ze te schrijven. Sommige bedrijven zijn denk ik nog heel erg zoekende. Ze weten dat ze iets met bloggers willen, maar hebben geen idee hoe ze dat moeten aanpakken.
Zoek je ook zelf actief naar samenwerkingen?
Ja, zeker als ik zelf een stedentrip plan. Dan probeer ik wel dingen gesponsord te krijgen. Bijvoorbeeld een stadspas waarmee je gratis de bezienswaardigheden af kan gaan of het gebruik maken van openbaar vervoer. Dat zijn dingen die vaak makkelijk te regelen zijn, omdat het voor de partij in kwestie niks extra’s kost. Maar ook hotelovernachtingen en het vervoer ernaartoe, dat valt altijd te proberen. Negen van de tien keer krijg je nee te horen, maar die tiende keer lukt het vaak wel.
Vallen, opstaan en doorreizen
Is het wel eens moeilijk om kritisch te schrijven over iets wat gesponsord werd?
Als iets ontzettend tegenvalt, meld ik dat aan de organisatie voordat ik er wat over schrijf. Dan overleg ik met ze of ze willen dat ik gewoon eerlijk over mijn ervaring schrijf of dat ik het artikel helemaal achterwege laat. Ik zal nooit liegen op mijn blog. Dat is de insteek. Ik probeer altijd wel een positieve draai eraan te geven, want het is slechts mijn ervaring. Niets is perfect, dat is geen enkele reis. Je moet goed nadenken over wat de boodschap is die je mee wilt geven aan je lezers. Toch is er nooit iets zo tegen gevallen dat ik er helemaal niet over geschreven heb.
Ben je dan zo makkelijk dat het altijd goed is?
Ik oriënteer me vooral goed. Zeker als ik zelf partijen benader kijk ik eerst of het goed bij mijn niche past. Daarnaast check ik of partijen al ervaring hebben met bloggers. Als dat zo is dan weet je ook dat dingen over het algemeen goed geregeld zullen zijn. Voor sommige partijen is het de eerste keer dat zij met iemand in zee gaan en dan hou je er ook rekening mee dat het niet altijd perfect zal gaan. Maar omdat ik vaak met meerdere partijen tijdens één reis samenwerk zal nooit mijn hele trip verpest worden.
Ben je wel eens hard op je plaat gegaan?
Ik heb in het verleden wel eens advertorials geplaatst waarvan ik nu achteraf denk: Dat had ik gewoon niet moeten doen. Dat past eigenlijk niet zo goed bij m’n blog. Daar moet je over nadenken zonder te overwegen of je er geld mee kan verdienen.
Waarom maakte je die fouten?
Ik was niet kritisch genoeg geweest over wat een partij aanlevert. Als je het artikel dan online zet heb je er eigenlijk al een naar gevoel bij. Je doet het dan uiteindelijk toch wel, omdat je een afspraak hebt gemaakt. Ik heb wel echt geleerd om kritischer te zijn en duidelijkere afspraken te maken.
De toekomst van Reisdoc
Heb jij nog een tip voor beginnende bloggers?
Begin met bloggen omdat je het daadwerkelijk leuk vindt en niet met de intentie er veel geld mee te gaan verdienen. Ik denk dat veel mensen zich verkijken op hoeveel tijd en moeite het kost. Je moet echt consequent blijven, de bezoekers komen niet vanzelf. Je zal het alleen volhouden als je het ook daadwerkelijk leuk vindt.
Zou er ooit een reden zijn om te stoppen met bloggen?
Ik hoop en denk van niet. Ik ga niet stoppen met reizen en vind het ook veel te leuk om verhalen te delen over het reizen. Misschien als ik ooit een gezin start dat ik wel minder kan bloggen vanwege tijdgebrek. Maar misschien dat mijn blog dan wel weer mee zal groeien, bijvoorbeeld met artikelen over hoe te reizen met kids. Wie weet.
Wat kunnen we van jou verwachten in 2014?
Dit jaar ligt de focus vooral op verschillende steden in Europa. Zo staat Polen al een hele tijd op mijn lijstje. Ook hoop ik dit jaar eindelijk eens naar Cuba te gaan.
Bekijk het blog van Chantal Schram:
Christiaan Slierendrecht zegt
Leuk om te lezen!
Erg herkenbaar. Bloggers op een slimme manier betrekken bij content marketing campagnes kan menig bedrijf heel veel brengen. Alleen gebeurt dit in de praktijk vaak op een verkeerde manier die zelfs schadelijk kan zijn voor het bedrijf in kwestie (bijv. in de vorm van een Google penalty). Daar tegenover staan ook steeds meer voorbeelden van hoe het ook kan. Het activeren van bloggers (influencer marketing) wordt steeds meer opgepikt door de grote merken en gaat – als je het mij vraagt – de komende jaren steeds belangrijker worden ten opzichte van bijvoorbeeld display advertising.
Greg zegt
Erg leuk interview en erg herkenbaar allemaal!