• Artikelen
    • Beginnen
    • Conversie optimalisatie
    • Geld verdienen
    • Growth Hacking
    • Meer bezoekers
    • Schrijven
    • SEA
    • SEO
    • Social media
    • Tips, tools & strategie
  • Tekstschrijver
    • Tekstschrijver inhuren
    • Blog laten schrijven
    • Blogger inhuren
    • Landing Page laten schrijven
  • Tools
    • WordPress themes
    • Boek
  • Contact
  • Boek

DutchBlogger

De B2B Contentspecialist

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Must read voor bloggers!

Je bent hier: Home / Beginnen met bloggen / Hoe schrijf je een blogartikel? Het ultieme stappenplan.

Hoe schrijf je een blogartikel? Het ultieme stappenplan.

maart 23, 2017 Door Christiaan Slierendrecht Reageer

Ben je op zoek naar houvast bij het schrijven van blog artikelen? Dan kan het helpen om vanuit een bepaalde structuur te beginnen met schrijven. Een structuur of format helpt je om je gedachten te ordenen en de lezer op een logische manier mee te nemen in je verhaal. In dit artikel geef ik een voorbeeld van een zo een structuur in de vorm van een stappenplan. Het is niet de enige goede structuur om een blogpost op te bouwen, maar het biedt in de basis een bruikbaar model voor beginnende bloggers op zoek naar een gestructureerde aanpak om hun blogs te schrijven.

Een blogartikel schrijven

Beginnen met een basisstructuur kan erg helpen bij het schrijven van een blogpost. Binnen een artikel wil je altijd over een afgebakend onderwerp schrijven. Je doet dit zodat de kans groter wordt dat het voor lezers snel duidelijk is of het artikel voor hen relevant is om te lezen. Ook vergroot je hiermee de kans dat het artikel ook wordt teruggevonden wordt in de organische zoekresultaten van Google.

Bedenk daarom altijd eerst vooraf wat het focus zoekwoord- of zoekwoordcombinatie van jouw artikel gaat worden.

Wanneer je voor jezelf helder hebt wat het onderwerp van je blog wordt en welk(e) focus zoekwoord(en) daar bij past dan begin pas echt het leuke werk: jezelf verplaatsen in je doelgroep en het schrijven zelf.

Stappenplan voor het schrijven van een blogpost

 

Stap 1: Bedenk een pakkende titel

Lees eerst ideeën voor het schrijven van pakkende blogtitels door.

Maak vervolgens een nieuw document of blogartikel aan (net wat jij het fijnste vindt om je eerste versie in te schrijven) en geeft het document deze titel. Begin de eerste pagina van je document ook met deze titel. Geef het (als het kan) meteen een (H1) opmaak mee. Zorg ervoor dat je focus zoekwoord(en) in de titel staan en het liefst zo ver mogelijk aan het begin van de titel.

Houd in je achterhoofd dat deze titel een voorlopige titel is. Vaak zul je na het schrijven van je blog nog wijzigingen / optimalisaties aan je titel aanbrengen.

Stap 2: Werk een structuur uit voor je blog artikel

De beste basisstructuur is een structuur die past bij je schrijfstijl en insteek van je artikel. Sommige bloggers doen meer aan ‘storytelling’ en andere bloggers gaan wat dieper de inhoud in. Dat betekent dat je een structuur niet altijd terug hoeft te zien in de vorm van tussenkoppen. Ik raad je echter aan om wel altijd te beginnen met het gebruiken van tussenkoppen, omdat het je helpt met het logisch structureren van je teksten. Ook zijn er een aantal vuistregels die ik kan aanraden te hanteren, omdat:

  • Je hierdoor je gedachten beter kunt ordenen
  • De leesbaarheid voor de lezer beter wordt
  • Zoekmachines beter ‘snappen’ waar je artikel over gaat

Ok, here goes: de structuur voor een blog artikel:

Waar nodig kun je uiteraard werken met meerdere subtitels of sub-subtitels wanneer je onder een tussenkop een opsomming of overzicht weergeeft van verschillende elementen die binnen deze paragraaf vallen. Zie het als een boek: je hebt een hoofdtitel, hoofdstukken en binnen hoofdstukken sub-hoofdstukken.

Schrijf eerst alleen de hoofdtitel en subtitels voor je artikel uit en stel je subkoppen later eventueel bij waar nodig.

Stap 3: Schrijf de openingsalinea

Check het onderdeel “Opening” in bovenstaande afbeeldingen voor tips.

Stap 4: Research

Verzamel – waar nodig – relevante bronnen rondom het onderwerp van je blogartikel. Vaak volstaat dit met een paar zoekopdrachten in Google waarbij je zelf een check doet op de kwaliteit van de bronnen. Probeer dit zo specifiek mogelijk te doen rondom je focus zoekwoord- en onderwerp. Voorkom ‘Analysis paralysis’: blijf niet eindeloos hangen in research of analyse. Gebruik de gevonden informatie om stellingen die je neemt in het middenstuk te ondersteunen en krachtiger te maken.

Stap 4: Schrijf je artikel

Schrijf de alinea’s op basis van je opgestelde structuur en de informatie die je gevonden hebt. Houd de zinnen kort en probeer moeilijke woorden te beperken. Probeer een makkelijk leesbare ‘flow’ in je tekst te krijgen die de lezer beetpakt en verder laat lezen. Houd er rekening mee dat veel lezers eerst een artikel ‘scannen’ en pas gaan lezen als ze na deze snelle scan het idee hebben dat de tekst relevant voor ze is. Juist hierom is een duidelijke structuur met subkoppen zo belangrijk!

Stap 5: Sluit af met een Call To Action

Je kunt een Call To Action  op meerdere manieren verwerken in je blogartikel. Dat hoeft niet altijd aan het einde van een blogpost te zijn, maar kan er ook middenin staan. Wel is de afsluiting van je artikel een logische plek om een CTA te plaatsen. Je hebt de lezer door de tekst heen meegenomen en als het goed is heb je dit gedaan op een manier waarop je een bepaald verlangen hebt gecreëerd. Dat verlangen kan verschillen van het lezen van verwante artikelen tot het afnemen van een dienst of het inschrijven voor je nieuwsbrief.

En hoe lang mag dat allemaal duren?

Als je beginnend blogger bent dan zal bovenstaand proces je wat meer tijd kosten dan een doorgewinterde blogger. Maar wanneer je er een beetje handig in wordt dan is een goede vuistregel om jezelf 1,5 tot 2,5 uur te geven om de eerste versie van je blogartikel te schrijven. Dan heb ik het over een artikel van 500 – 1000 woorden waar je zoveel mogelijk in één stuk aan door probeert te schrijven en achteraf nog een correctieronde op doet.

Op zoek naar verdieping? Lees ook:

Zo schrijf je pakkende blogtitels

Lange teksten schrijven

Efficiënt bloggen en snel leren schrijven

Awesome copywriting bronnen

Het AIDA- model voor bloggers

Dit delen:

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail
5.00 avg. rating (99% score) - 5 votes

Gerelateerd

Categorie: Artikelen, Beginnen met bloggen, Schrijven, Sticky, Tips, tools & strategie

Over Christiaan Slierendrecht

Oprichter van DutchBlogger, online strategie expert en growth marketeer. Nam in 2010 ontslag van zijn corporate baan om full time online te gaan ondernemen. Houdt ervan kennis te delen en anderen te activeren om het online kanaal in te zetten om vooruit te komen en te groeien.
 
LinkedIn | Twitter | Email

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


"B2B content naar een hoger niveau tillen." Dat is onze missie. We inspireren via ons blog en nieuwsbrief. We helpen met tips, tools en advies. We ontzorgen door creatie van hoogwaardige content.

  • Beginnen met bloggen
  • Geld verdienen met een blog
  • Schrijven
  • Meer bezoekers krijgen
  • WordPress themes
  • Kennisbank
  • Over DutchBlogger
  • Offerte aanvragen & Contact

Copyright © 2023 ·Magazine Pro Theme · Genesis Framework door StudioPress · WordPress · Log in