Regelmatig krijg ik de vraag welke online tools ik als blogger gebruik. Mooi moment om eens op een rijtje te zetten in een blogpost welke tools dit zijn en welk doeleinde ze dienen. Ook een mooi moment om te kijken waarom deze tools eigenlijk handig zijn voor jou als blogger en op wat voor manier ze je kunnen helpen om meer resultaat uit een blog te halen…
Ok, here we go:
Categorie 1: Tools voor organisatie & productiviteit
Organisatie en productiviteit gaan hand in hand. Wanneer je goed georganiseerd bent, ben je – meestal – productiever dan wanneer je werkomgeving een chaos is. Je hoeft dit echter niet te overdrijven. Sterker nog, over-organisatie kan juist zorgen voor minder productiviteit en drukt creativiteit de nek in. Dat gezegd hebbende: de volgende tools helpen je om op een lean & mean manier je ideeën en werk te organiseren:
1. Kladblok of Evernote
Als blogger heb je niet in de hand wanneer inspiratie zich aandient. Ook heb je niet altijd zelf in de hand of je een idee meteen uit kunt werken. Daarom is het erg aan te raden om een tooltje gebruiken waar je op een snelle en makkelijke manier aantekeningen en ideeën bij kunt houden. Het is vooral belangrijk dat het een laagdrempelige tool is. Sommige bloggers zweren bij Evernote. Zelf heb ik genoeg aan het kladblok op m’n MacBook.
2. Trello
Ik ben groot fan van Trello. Dit is een intuïtief tooltje dat gebaseerd is op Kanban. Kanban is ontwikkeld in de fabrieken van Toyota. Het idee achter Kanban is dat je werkt met een aantal kolommen (boards) die een bepaalde fase in een productieproces weergeven. Met behulp van Trello kun je op een hele eenvoudige manier boards aanmaken en hier kaartjes aan toevoegen. Op deze manier heb je binnen een handomdraai je ideeën, te schrijven blogartikelen, acties en nog veel meer inzichtelijk. Bijkomend voordeel van Trello is dat er een functie inzit waarmee je vanuit je boards een kalender kunt maken. Op deze manier kun je binnen een handomdraai een content kalender genereren. Trello is zo krachtig dat het ingezet kan worden als projectmanagement tool, zonder dat het ingewikkeld wordt. Trello is gratis te gebruiken.
3. MailChimp
Heb je nog geen inschrijfmogelijkheid voor je nieuwsbrief? Maak deze dan NU aan. Ook al heb je nog geen ambitie om op korte termijn een nieuwsbrief te versturen, een mailinglist is goud waard. Of het nu is om in contact te blijven met je achterban of om op termijn geld mee te verdienen maakt niet zo veel uit. Het is een onderdeel wat vaak wordt vergeten, terwijl dit zonde is. Ook hier geldt: gebruik een tool die het makkelijker maakt en niet moeilijker. Er zijn tal van oplossingen op de markt voor het versturen van mailings, maar MailChimp is veruit de meest eenvoudige en intuïtieve oplossing die bovendien gratis is tot 2000 subscribers.
MailChimp & SumoMe
Combineer MailChimp met SumoMe om conversie op nieuwsbrief inschrijvingen een boost te geven. SumoMe is eenvoudig te gebruiken en biedt de mogelijkheid om een inschrijfformulier op een handige manier te presenteren aan je bezoekers, zonder dat het storend hoeft te zijn. Kijk er niet gek van op wanneer het aantal inschrijvingen voor je nieuwsbrief met >100% stijgt wanneer je SumoMe op een slimme manier integreert in je blog of website.
Categorie 2: Tools voor content creatie
4. WordPress
Een open deur. WordPress mag natuurlijk niet ontbreken in dit lijstje. Het CMS WordPress heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan de explosieve groei van het aantal bloggers de laatste jaren. Het is inmiddels het meest gebruikte CMS ter wereld en scoort hoge punten op gebruiksgemak en flexibiliteit. Iedereen die een beetje handig is kan zelf een WordPress website opzetten op een zelf gehost domein en heeft keuze uit duizenden gratis of betaalde (premium) themes. Kies altijd voor WordPress op een eigen domein voor maximale controle. Een aantal jaren geleden richtte ik samen met een paar collega-ondernemers het in WordPress gespecialiseerde bedrijf JijOnline op. Gedurende deze periode hebben we de ontwikkelingen op het gebied van WordPress op de voet gevolgd. Op het moment van schrijven is WordPress uitgegroeid tot een volwaardig CMS waarmee je complete websites, webshops en social media platformen kunt bouwen. Maar het blijft gelukkig ook nog steeds uitermate geschikt voor een eenvoudig blogje:)
5. Google Drive
Google Drive? Ja, Google Drive. Natuurlijk kun je een concept blog meteen in WordPress zetten en uitwerken. In de meeste vallen is dit ook voldoende. In sommige gevallen zal een Google Doc echter veel fijner werken en vooral als je met meerdere personen samenwerkt aan een tekst of wanneer er behoefte bestaat aan een heldere revisie geschiedenis en de mogelijkheid om comments te verwerken in teksten. Het uitwerken van conceptteksten zal in de praktijk vooral handig zijn binnen bedrijven waar meerdere medewerkers betrokken zijn bij het tot stand komen van een tekst, zoals copywriters, content managers en inhoudelijke experts. Daarnaast kan Google Drive erg handig zijn voor het inrichten van dashboards met behulp van Google spreadsheets en het delen of archiveren van bestanden.
6. Canva
Stop met kutten in photoshop of Gimp en probeer Canva eens. Canva is een erg fijne tool voor het creëren van allerhande visuele content. Banners, Facebook omslag foto’s, blog afbeeldingen, you name it. Canva biedt de mogelijkheid om gebruik te maken van een groot aantal templates en canvassen die precies voldoen aan de optimale afmetingen van verschillende social media kanalen. Canva is gratis te gebruiken maar een deel van het materiaal is content met copyright waarvoor je een klein bedrag per item betaalt wanneer je het wilt gebruiken.
7. Webtexttool
Als je een tekst wil schrijven maar geen zin hebt om daarna nog te gaan checken of alles wel search-engine proof is, is Webtexttool ultiem voor jou. De site biedt een overzichtelijke schrijfomgeving waarin rechts van het tekstvak direct live wordt aangegeven in hoeverre je tekst SEO is. De tips die deze site geeft om je tekst te optimaliseren zijn hele goede, zoals bleek uit onze test. Lees voor meer informatie ook de artikelen die wij over Webtexttool geschreven hebben:
De stand van on page SEO: een experiment met Webtexttool
Nieuwe on page SEO tool: Webtexttool
Categorie 3: Tools voor monitoring & optimalisatie
8. WordPress SEO plugin by Yoast
Voor de meeste bloggers zal dit wederom een inkopper zijn. De WordPress SEO plugin van Yoast is ontwikkeld door Nederlands trots Joost de Valk en helpt je om je WordPress website en teksten te optimaliseren voor zoekmachines. Dit optimaliseren wordt ook wel Search Engine Optimization of kortweg SEO genoemd. Met deze plugin kun je meteen checken of je te vaak of te weinig gebruik maakt van je beoogde zoekwoorden, je kunt titels en meta snippets voor zoekmachines aanpassen en nog veel meer.
Over deze tool hebben we al het een en ander geschreven:
Meer bezoekers krijgen met WordPress SEO plugin by Yoast
Video: WordPress berichten en pagina’s optimaliseren met de Yoast SEO plugin
WordPress SEO plugin downloaden
9. Hootsuite
Als je een tijdje bezig bent als blogger zal het wellicht herkenbaar zijn: je hebt een Facebook page, een Twitter account, Google+, Instagram, etc, etc. En misschien heb je niet alleen een persoonlijk profiel, maar heb je er ook 1 of meerdere voor je blog(s). Op een gegeven moment wordt het monitoren en beheren van deze profielen bijna een dagtaak. Tijd voor een beetje overzicht en efficiëntie. Dit is precies waarbij Hootsuite je kan helpen. In Hootsuite kun je meerdere social media profielen toevoegen en deze vanuit een centraal dashboard beheren. In de gratis versie kan je een beperkt aantal social media profielen toevoegen (5 uit m’n hoofd). De Pro versie biedt je meer ruimte en mogelijkheden en valt aan te raden wanneer je behoefte hebt aan meer overzicht en meer efficiëntie. Met behulp van Hootsuite kun je bijvoorbeeld blogberichten inplannen (op voor jouw blog optimale tijdstippen) en terug laten keren. Op deze manier bespaar je niet alleen tijd maar kun je ook nog eens op een structurele manier meer bezoekers naar je blog trekken.
Lees hier meer over de mogelijkheden van Hootsuite
10. Google Analytics
Google Analytics biedt een schat aan kennis over de bezoekers van een blog. Wat voor bezoekers komen er op je website en wat doen ze daar vervolgens? Met behulp van Google Analytics kun je het allemaal haarfijn analyseren. Deze kennis kun je vervolgens in je voordeel benutten door optimalisaties door te voeren waar nodig, maar bijvoorbeeld ook gebruiken als argument richting potentiële adverteerders voor het bepalen van een prijs voor advertenties of gesponsorde content.
Meer over Google Analytics en binnen een paar muisklikken een handig dashboard opzetten
10. Google webmastertools
Google webmastertools biedt waardevolle informatie over de gezondheid van je website. Wanneer er iets niet goed gaat op het gebied van Google indexering, foutmeldingen, downtime, enz., dan krijg je hier een melding over in Webmastertools. Maar dat is niet de enige waarde van de tool. Webmastertools heeft nog meer belangrijke functies. Zo biedt het een kijkje in de Google rankings die je met je blog hebt verworven. Je kunt in deze tool zien wat de gemiddelde ranking is op bepaalde zoekwoorden, hoe vaak deze zoekwoorden maandelijks gezien worden door potentiële bezoekers en hoe vaak er op wordt geklikt. Deze informatie kun je vervolgens weer gebruiken om meer bezoekers te trekken met je bestaande content.
Zo, dat waren de belangrijkste wel:). Ontbreekt er een tool in dit overzicht dat er volgens jou in moet staan? Laat het ons gerust weten of deel het via de comments!
Geef een reactie