Eerder schreven we al over hoe je een email lijst op kunt bouwen ‘from scratch’. Echter, een email lijst uitbreiden met meer contacten gebeurt niet vanzelf. Het vereist de nodige aandacht. Daarom hebben wij een aantal tips uitgeschreven die je gaan helpen bij het uitbreiden van je email lijst. Zorg dat die nieuwsbrief gezien wordt!
Tips voor jouw…
Website
- Heb je een bestel- of aanmeldprocedure in je website? Zorg er dan voor dat het inschrijven voor de nieuwsbrief deel is van dat proces. Integreer een checkbox waar de bezoeker aan kan geven of hij de nieuwsbrief wil ontvangen.
- Je kan overwegen om een pop-up window in je site te bouwen voor het inschrijven voor de nieuwsbrief. Persoonlijk ben ik er eigenlijk geen fan van (wie wel?), maar het kán je zeker meer inschrijvingen opleveren en dus een grote e-mailing list! Als je dit wilt proberen, doe dat dan met A/B testing: 50% van je site bezoekers krijgt de site zonder pop-up te zien en 50% krijgt de site mét pop-up te zien. Bekijk de conversie van de nieuwsbrief-inschrijvingen en evalueer of het de ‘pijn’ van bezoekers waard is.
- Integreer een link naar de nieuwsbrief inschrijf-landing page in je e-mail ondertekening.
- Volg meer mensen. Ongeveer 20% volgt in de praktijk terug. Is je product/dienst bijvoorbeeld bananen, zoek dan op Twitter op mensen die over ‘bananen’ praten. Voeg deze mensen toe. Let er alleen wel op dat je niet véél meer Twitteraars volgt dan dat je Followers hebt; Dan ben je iemand die iedereen volgt, maar niemand interessant lijkt te vinden. Je kan bijvoorbeeld 50 mensen gaan volgen. Als dan na een week 40 mensen jou niet terug volgen, dan kun je die ook weer unfollowen, zodat de ratio redelijk blijft. Als je dit op een overzichtelijke manier wilt kunnen doen, kan je overwegen om een tool als TweetAdder aan te schaffen.
Ga met mensen in gesprek die het hebben over jouw product/dienst. Focus ten eerste op mensen met een grote Followers basis. Zij zien dan dat jij ook een banaan-fanaat bent en kijken wellicht even op jouw bio. Dat brengt ons op het volgend punt…
- Zet een link in je Twitter bio naar het inschrijven voor de nieuwsbrief.
- Maak een Facebook ad met een link naar de landing page voor het inschrijven voor de E-mailing list van de nieuwsbrief. Begin met een korte campagne, bijvoorbeeld €10,- op dag 1. Evalueer of de resultaten het waard waren. Het fijne aan adverteren via Facebook is dat je het budget, timelines en de demografische gegevens van je doelgroep kan instellen.
- Creëer leuke posts. Trek die likes aan. Integreer een call-to-action op een slimme manier. Get creative!
- Zoek groepen op die te maken hebben met je interesse/vakgebied. Participeer zo veel mogelijk in de discussies van deze groepen.
- Neem contact op met zogeheten influencers via de InMail functie (alleen mogelijk met een Premium account). Probeer iets te betekenen voor ze in ruil voor een blogpost over jouw onderneming.
Algemene tips
- Kies vaste tijdstippen om aan je social media-strategie te zitten. Zo weet je zeker dat je overal op reageert en ‘er bij blijft’. Tevens weet je dat die tijd aan social media ‘werkt’; Dit geeft je houvast en stelt je in staat gestructureerd naar je doelen toe te werken.
- Stel SMART-doelen op voor elk kanaal. Hoeveel inschrijvingen wil je per kanaal op je email lijst? Binnen welk tijdsbestek?
- Evalueer de resultaten voor elk kanaal.
- Focus je na de evaluatie op de content en social media-kanalen waar je het meeste reacties, likes, retweets of shares kreeg.
Succes!
Geef een reactie