Stel dat iemand jou de vraag stelt hoe hij zijn bedrijf kan laten groeien. Wat is dan daarop jouw antwoord? Adviseer je om prijzen te verhogen? Personeel aan te nemen? Meer investeren in marketing? Meer zichtbaar worden? Meer waarde toevoegen? Of geef je naast deze tips ook een tip die 99% van de ZZP-ers en MKB ondernemers nog niet toepast?
Het geheim achter groei
Een groot deel van de startende bedrijven komt de eerste 3 jaar niet door. Dat ligt in de meeste gevallen niet aan toewijding, drive, producten of diensten. Dat ligt meestal aan een tekort aan cash. Wanneer je op een gegeven moment niet snel genoeg voldoende cash genereert, dan sterft je bedrijf een gewisse dood. In de praktijk komt dat lang niet altijd doordat een startend bedrijf te weinig omzet genereert, maar omdat het (te) lang duurt voordat een betaling binnenkomt. Het geheim achter snelle en duurzame groei zit hem daarom voor een deel in de ‘cash conversie cyclus’. Deze cyclus wordt beschreven door groei goeroe Verne Harnisch in zijn boek ‘Scaling Up – How a Few Companies Make it…and Why the Rest Don’t’:
Strategieëen voor cashversnelling
Het idee achter de cash conversie cyclus is dat je de tijd tussen het verkopen van een product of dienst en het ontvangen van de betaling zo kort mogelijk maakt. Er zijn 4 strategieën waarmee je dit kunt doen en ik leg je graag uit hoe je dit voor jezelf in kaart kunt brengen:
1. Verbeter de verkoopcyclus
Bedenk voor jezelf 5 manieren om de verkoopcyclus te verbeteren. Dit kan gaan over het verkorten van de doorlooptijd, het elimineren van fouten of het verbeteren van je businessmodel. Denk aan:
- Vraag verloren leads waar ze op af zijn gehaakt en pas op basis van deze feedback je offertes aan
- Maak je offerte template overzichtelijker
- Breng je offertes sneller uit
- Bel of mail een offerte na als je een week na uitbrengen nog geen reactie hebt gehad
- Neem de drempel weg om een offerte te ondertekenen: geef de mogelijkheid dit digitaal te doen
2. Verbeter de productie & voorraadcyclus
Doe nu hetzelfde als wat je voor de verkoopcyclus hebt gedaan, maar dan voor je productie & voorraadcyclus (voor zover van toepassing). Hoe kun je hier de doorlooptijd verkorten, het aantal fouten verkleinen of je businessmodel verbeteren?
- Stel een standaard stappenplan/briefing op per product of dienst
- Beperk de noodzakelijk aan te houden voorraad
- Minimaliseer overcapaciteit
- Maak gebruik van flexibele arbeidskrachten
- Haak strategische ketenpartners aan
3. Verbeter de Leveringscyclus
Hoe zorg je ervoor dat een product of dienst zo snel mogelijk wordt geleverd? Op welke manieren kun je dit optimaliseren?
- Lever producten of diensten digitaal op
- Sluit maatwerk contracten af met logistieke partners
- Creëer duidelijk inzicht in levertijden, planning en uitvoering van werkzaamheden
- Knip grotere projecten op in kleinere onderdelen
- Werk aan een hoge kwaliteitstandaard en verklein zo aanpassingen achteraf, klachten en retourzendingen)
4. Verbeter de Facturering & Betalingscyclus
Een van de grootste frustraties van ondernemers is te laat betaald krijgen. In de praktijk kun je er voor zorgen dat het aantal laatbetalers drastisch afneemt en jij daarmee de beschikking krijgt over meer cash:
- Factureer (een deel) vooraf
- Verkort de betaaltermijn
- Verstuur een reminder wanneer de betaaltermijn (bijna) is verstreken
- Bied de klant de mogelijkheid om de factuur direct, via een link te betalen via iDeal
- Bied een incentive om de factuur eerder te betalen
En nu jij!
Wat valt er nog te verbeteren wanneer je bovenstaand verhaal loslaat op jouw bedrijf? Doe jij alles al perfect? Of liggen er kansen om het bloed van je bedrijf (cashflow) van meer zuurstof te voorzien? Deel je ervaringen en tips gerust hieronder via de comments!
Geef een reactie