• Artikelen
    • Beginnen
    • Conversie optimalisatie
    • Geld verdienen
    • Growth Hacking
    • Meer bezoekers
    • Schrijven
    • SEA
    • SEO
    • Social media
    • Tips, tools & strategie
  • Tekstschrijver
    • Tekstschrijver inhuren
    • Blog laten schrijven
    • Blogger inhuren
    • Landing Page laten schrijven
  • Tools
    • WordPress themes
    • Boek
  • Contact
  • Boek

DutchBlogger

De B2B Contentspecialist

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Must read voor bloggers!

Je bent hier: Home / Artikelen / 4 tips voor zakelijke groei (waar je nog niet aan gedacht had)

4 tips voor zakelijke groei (waar je nog niet aan gedacht had)

december 20, 2016 Door Christiaan Slierendrecht Reageer

Stel dat iemand jou de vraag stelt hoe hij zijn bedrijf kan laten groeien. Wat is dan daarop jouw antwoord? Adviseer je om prijzen te verhogen? Personeel aan te nemen? Meer investeren in marketing? Meer zichtbaar worden? Meer waarde toevoegen? Of geef je naast deze tips ook een tip die 99% van de ZZP-ers en MKB ondernemers nog niet toepast?

Het geheim achter groei

Een groot deel van de startende bedrijven komt de eerste 3 jaar niet door. Dat ligt in de meeste gevallen niet aan toewijding, drive, producten of diensten. Dat ligt meestal aan een tekort aan cash. Wanneer je op een gegeven moment niet snel genoeg voldoende cash genereert, dan sterft je bedrijf een gewisse dood. In de praktijk komt dat lang niet altijd doordat een startend bedrijf te weinig omzet genereert, maar omdat het (te) lang duurt voordat een betaling binnenkomt. Het geheim achter snelle en duurzame groei zit hem daarom voor een deel in de ‘cash conversie cyclus’. Deze cyclus wordt beschreven door groei goeroe Verne Harnisch in zijn boek ‘Scaling Up – How a Few Companies Make it…and Why the Rest Don’t’:

Strategieëen voor cashversnelling

Het idee achter de cash conversie cyclus is dat je de tijd tussen het verkopen van een product of dienst en het ontvangen van de betaling zo kort mogelijk maakt. Er zijn 4 strategieën waarmee je dit kunt doen en ik leg je graag uit hoe je dit voor jezelf in kaart kunt brengen:

1. Verbeter de verkoopcyclus

Bedenk voor jezelf 5 manieren om de verkoopcyclus te verbeteren. Dit kan gaan over het verkorten van de doorlooptijd, het elimineren van fouten of het verbeteren van je businessmodel. Denk aan:

  • Vraag verloren leads waar ze op af zijn gehaakt en pas op basis van deze feedback je offertes aan
  • Maak je offerte template overzichtelijker
  • Breng je offertes sneller uit
  • Bel of mail een offerte na als je een week na uitbrengen nog geen reactie hebt gehad
  • Neem de drempel weg om een offerte te ondertekenen: geef de mogelijkheid dit digitaal te doen

2. Verbeter de productie & voorraadcyclus

Doe nu hetzelfde als wat je voor de verkoopcyclus hebt gedaan, maar dan voor je productie & voorraadcyclus (voor zover van toepassing). Hoe kun je hier de doorlooptijd verkorten, het aantal fouten verkleinen of je businessmodel verbeteren?

  • Stel een standaard stappenplan/briefing op per product of dienst
  • Beperk de noodzakelijk aan te houden voorraad
  • Minimaliseer overcapaciteit
  • Maak gebruik van flexibele arbeidskrachten
  • Haak strategische ketenpartners aan

3. Verbeter de Leveringscyclus

Hoe zorg je ervoor dat een product of dienst zo snel mogelijk wordt geleverd? Op welke manieren kun je dit optimaliseren?

  • Lever producten of diensten digitaal op
  • Sluit maatwerk contracten af met logistieke partners
  • Creëer duidelijk inzicht in levertijden, planning en uitvoering van werkzaamheden
  • Knip grotere projecten op in kleinere onderdelen
  • Werk aan een hoge kwaliteitstandaard en verklein zo aanpassingen achteraf, klachten en retourzendingen)

4. Verbeter de Facturering & Betalingscyclus

Een van de grootste frustraties van ondernemers is te laat betaald krijgen. In de praktijk kun je er voor zorgen dat het aantal laatbetalers drastisch afneemt en jij daarmee de beschikking krijgt over meer cash:

  • Factureer (een deel) vooraf
  • Verkort de betaaltermijn
  • Verstuur een reminder wanneer de betaaltermijn (bijna) is verstreken
  • Bied de klant de mogelijkheid om de factuur direct, via een link te betalen via iDeal
  • Bied een incentive om de factuur eerder te betalen

En nu jij!

Wat valt er nog te verbeteren wanneer je bovenstaand verhaal loslaat op jouw bedrijf? Doe jij alles al perfect? Of liggen er kansen om het bloed van je bedrijf (cashflow) van meer zuurstof te voorzien? Deel je ervaringen en tips gerust hieronder via de comments!

Dit delen:

  • Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend) Facebook
  • Klik om te delen op X (Wordt in een nieuw venster geopend) X
  • Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend) LinkedIn
  • Klik om dit te e-mailen naar een vriend (Wordt in een nieuw venster geopend) E-mail
5.00 avg. rating (99% score) - 3 votes

Gerelateerd

Categorie: Artikelen, Growth Hacking, Strategie, Tips, tools & strategie

Over Christiaan Slierendrecht

Oprichter van DutchBlogger, online strategie expert en growth marketeer. Nam in 2010 ontslag van zijn corporate baan om full time online te gaan ondernemen. Houdt ervan kennis te delen en anderen te activeren om het online kanaal in te zetten om vooruit te komen en te groeien.
 
LinkedIn | Twitter | Email

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


"B2B content naar een hoger niveau tillen." Dat is onze missie. We inspireren via ons blog en nieuwsbrief. We helpen met tips, tools en advies. We ontzorgen door creatie van hoogwaardige content.

  • Beginnen met bloggen
  • Geld verdienen met een blog
  • Schrijven
  • Meer bezoekers krijgen
  • WordPress themes
  • Kennisbank
  • Over DutchBlogger
  • Offerte aanvragen & Contact

Copyright © 2025 ·Magazine Pro Theme · Genesis Framework door StudioPress · WordPress · Log in

We gebruiken cookies om er zeker van te zijn dat je onze website zo goed mogelijk beleeft. Als je deze website blijft gebruiken gaan we ervan uit dat je dat goed vindt.OkLees meer