Als zakelijk blogger heb je het niet makkelijk. Je social media timelines worden overspoeld met “7 tips om beter te leren poepen” en vlogs waarin de volgende kekke zelfstandig professional je laat zien hoe je jezelf beter kunt leren presenteren…
Allemaal leuk en aardig. Ook (nog) redelijk effectief als je het goed aan pakt. Maar het wordt inmiddels wel een beetje saai. Steeds vaker betrap ik me erop dat ik dat dit soort content automatisch door m’n natuurlijke spamfilter wordt tegen gehouden en ik m’n aandacht liever richt op content die me echt grijpt…
En vaak is dat content die een verhaal vertelt. Content die een verhaal vertelt op een aangrijpende wijze die voor mij op dat moment relevant is of me in ieder geval weet te grijpen en te boeien. Dat ‘storytelling’ element is niet nieuw. Sinds mensenheugnis vertellen mensen elkaar verhalen om informatie over te brengen die er toe doet.
Ik kan het me moeilijk voorstellen dat onze verre voorvaderen rond het kampvuur zaten en elkaar “10 tips gaven voor het effectief doden van een bison”. Wel kan ik me voorstellen dat ze elkaar verhalen vertelden over heroische jachtsessies waarbij gedurende het verhaal weldegelijk bruikbare tips voorbij kwamen om die enorme bizon te vellen. De vorm maakte het effectief, omdat informatie die overgebracht werd in een verhaal beter bleef hangen. En dat is vandaag de dag niet veranderd.
Wat er wel veranderd is, is dat wij ons als mens hebben ontwikkeld tot wezens die graag ‘effectief’ te werk gaan. Bite size informatie consumeren waar we het willen, wanneer we het willen. Ik geloof echter dat onze neiging naar ‘informatieconsumptie’ ervoor zorgt dat we zaken die er toe toen minder goed in ons brein opslaan of, in ieder geval, minder snel verbanden leggen tussen afzonderlijke aspecten wanneer de informatie ‘steriel is verpakt’.
En ik moet eerlijk toegeven; als blogger is het erg verleidelijk om het steriele format te pakken en de ene tip na de andere uit je toetsenbord te poepen. Het is lekker concreet, praktisch en je voegt voor sommige mensen ook nog eens waarde toe. En die CTR he, ook lekker…
Maar je doet het wel op een manier die de lezer meestal slechts aanspoort je blogartikel snel te scannen en 1 of 2 tips uit je artikel te pakken die hij vluchtig onthoudt en de dag erna weer vergeten is.
Daarom bij deze de belofte dat ik als blogger minder de steriele content op zal zoeken en meer verhalen zal proberen te vertellen. Dat zal voor mij als B2B blogger niet altijd even makkelijk zijn en soms zelfs niet het meest effectief. Maar het zorgt er wel voor dat ik m’n best doe om lezers te blijven boeien en informatie die er echt toe doet beter te laten blijven hangen.
“Kijk naar wat de massa doet en doe het tegenovergestelde”
Dat is een slogan die hier zeker van toepassing is.
Maar hey. Dat is nog niet eens de belangrijkste overweging. Als blogger is het ook gewoon veel leuker om verhalen te vertellen. Omdat het vertellen van verhalen hetgeen is waar bloggen ooit voor was bedoeld. Om verhalen te delen, vast te leggen en te verspreiden. Om zaadjes te planten voor nieuwe ideeën.
En om eindelijk die nooit gedeelde tips te vinden die je zo goed geholpen hebben om beter te leren poepen.
Geef een reactie