• Artikelen
    • Beginnen
    • Conversie optimalisatie
    • Geld verdienen
    • Growth Hacking
    • Meer bezoekers
    • Schrijven
    • SEA
    • SEO
    • Social media
    • Tips, tools & strategie
  • Tekstschrijver
    • Tekstschrijver inhuren
    • Blog laten schrijven
    • Blogger inhuren
    • Landing Page laten schrijven
  • Tools
    • WordPress themes
    • Boek
  • Contact
  • Boek

DutchBlogger

De B2B Contentspecialist

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Must read voor bloggers!

Je bent hier: Home / Artikelen / Storytelling voor bloggers: 0 concrete tips

Storytelling voor bloggers: 0 concrete tips

mei 25, 2018 Door Christiaan Slierendrecht Reageer

Als zakelijk blogger heb je het niet makkelijk. Je social media timelines worden overspoeld met “7 tips om beter te leren poepen” en vlogs waarin de volgende kekke zelfstandig professional je laat zien hoe je jezelf beter kunt leren presenteren…

Allemaal leuk en aardig. Ook (nog) redelijk effectief als je het goed aan pakt. Maar het wordt inmiddels wel een beetje saai. Steeds vaker betrap ik me erop dat ik dat dit soort content automatisch door m’n natuurlijke spamfilter wordt tegen gehouden en ik m’n aandacht liever richt op content die me echt grijpt…

En vaak is dat content die een verhaal vertelt. Content die een verhaal vertelt op een aangrijpende wijze die voor mij op dat moment relevant is of me in ieder geval weet te grijpen en te boeien. Dat ‘storytelling’ element is niet nieuw. Sinds mensenheugnis vertellen mensen elkaar verhalen om informatie over te brengen die er toe doet.

Ik kan het me moeilijk voorstellen dat onze verre voorvaderen rond het kampvuur zaten en elkaar “10 tips gaven voor het effectief doden van een bison”. Wel kan ik me voorstellen dat ze elkaar verhalen vertelden over heroische jachtsessies waarbij gedurende het verhaal weldegelijk bruikbare tips voorbij kwamen om die enorme bizon te vellen. De vorm maakte het effectief, omdat informatie die overgebracht werd in een verhaal beter bleef hangen. En dat is vandaag de dag niet veranderd.

Wat er wel veranderd is, is dat wij ons als mens hebben ontwikkeld tot wezens die graag ‘effectief’ te werk gaan. Bite size informatie consumeren waar we het willen, wanneer we het willen. Ik geloof echter dat onze neiging naar ‘informatieconsumptie’ ervoor zorgt dat we zaken die er toe toen minder goed in ons brein opslaan of, in ieder geval, minder snel verbanden leggen tussen afzonderlijke aspecten wanneer de informatie ‘steriel is verpakt’.

En ik moet eerlijk toegeven; als blogger is het erg verleidelijk om het steriele format te pakken en de ene tip na de andere uit je toetsenbord te poepen. Het is lekker concreet, praktisch en je voegt voor sommige mensen ook nog eens waarde toe. En die CTR he, ook lekker…

Maar je doet het wel op een manier die de lezer meestal slechts aanspoort je blogartikel snel te scannen en 1 of 2 tips uit je artikel te pakken die hij vluchtig onthoudt en de dag erna weer vergeten is.

Daarom bij deze de belofte dat ik als blogger minder de steriele content op zal zoeken en meer verhalen zal proberen te vertellen. Dat zal voor mij als B2B blogger niet altijd even makkelijk zijn en soms zelfs niet het meest effectief. Maar het zorgt er wel voor dat ik m’n best doe om lezers te blijven boeien en informatie die er echt toe doet beter te laten blijven hangen.

“Kijk naar wat de massa doet en doe het tegenovergestelde”

Dat is een slogan die hier zeker van toepassing is.

Maar hey. Dat is nog niet eens de belangrijkste overweging. Als blogger is het ook gewoon veel leuker om verhalen te vertellen. Omdat het vertellen van verhalen hetgeen is waar bloggen ooit voor was bedoeld. Om verhalen te delen, vast te leggen en te verspreiden. Om zaadjes te planten voor nieuwe ideeën.

En om eindelijk die nooit gedeelde tips te vinden die je zo goed geholpen hebben om beter te leren poepen.

Dit delen:

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail
5.00 avg. rating (99% score) - 4 votes

Gerelateerd

Categorie: Artikelen, Bedrijfsbloggen, Blogcultuur, Schrijven

Over Christiaan Slierendrecht

Oprichter van DutchBlogger, online strategie expert en growth marketeer. Nam in 2010 ontslag van zijn corporate baan om full time online te gaan ondernemen. Houdt ervan kennis te delen en anderen te activeren om het online kanaal in te zetten om vooruit te komen en te groeien.
 
LinkedIn | Twitter | Email

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


"B2B content naar een hoger niveau tillen." Dat is onze missie. We inspireren via ons blog en nieuwsbrief. We helpen met tips, tools en advies. We ontzorgen door creatie van hoogwaardige content.

  • Beginnen met bloggen
  • Geld verdienen met een blog
  • Schrijven
  • Meer bezoekers krijgen
  • WordPress themes
  • Kennisbank
  • Over DutchBlogger
  • Offerte aanvragen & Contact

Copyright © 2021 ·Magazine Pro Theme · Genesis Framework door StudioPress · WordPress · Log in

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
We gebruiken cookies om er zeker van te zijn dat je onze website zo goed mogelijk beleeft. Als je deze website blijft gebruiken gaan we ervan uit dat je dat goed vindt.OkLees meer