Het is een vraag die we vaak voorbij zien komen. Wat is het optimale aantal blogs dat je als blogger per week of per maand moet schrijven? Over het antwoord kunnen we vrij kort zijn: ergens tussen de 0 en de 100.
Ok, daar hebben we dus niet zoveel aan.
Het kwantificeren naar aantallen blogs per week zou dan ook niet het uitgangspunt moeten zijn.
Interessanter is om jezelf eerst een paar vragen te stellen:
- Wat is het doel van je blog?
- Wat is je doelgroep?
- Hoe sluiten doel en doelgroep op elkaar aan?
Je kunt je voorstellen dat een drukke ZZP-er met veel opdrachten binnen de B2B dienstverlening zijn blog op een andere manier gebruikt dan een fashionblogger of nieuwsblogger die bovenop de actualiteiten moet zitten om interessant te blijven voor zijn of haar volgers.
Wat het ideale aantal blogs per week is hangt daarom af van een aantal factoren. We noemen er een paar:
- De beschikbare tijd van de blogger of redactie
- De snelheid en schrijfskills van de blogger
- De eisen die aan de kwaliteit van tekst worden gesteld
- De diepte van gepubliceerde artikelen (meer diepte betekent vaak minder blogs)
- De vergankelijkheid van content (nieuws is snel en vergankelijk en heeft meer publicaties nodig dan goede, informatieve content)
- De beschikbaarheid van relevante onderwerpen om over te bloggen
- De behoefte van volgers en fans
En zo kunnen we er nog wel een aantal opnoemen. Voor het gemak hebben we een paar categorieen opgesteld waar je je in meer of midnere mate mee kunt identificeren als blogger. Dit kan behulpzaam zijn bij het bepalen hoeveel blogartikelen per week of per maand optimaal is voor jouw blog.
Hoeveel blogartikelen is optimaal?
Download deze infographic als PDF
>1 per dag
“De nieuwsbron”
Sommige professionele blogs en vrijwel alle nieuwsblogs publiceren meer dan 1 blog per dag. Dit kan haalbaar zijn wanneer je van bloggen je werk hebt gemaakt en full time blogt, maar zal in veel gevallen ook gebeuren vanuit een redactie of bloggersteam. Over het algemeen geldt bij deze blogs dat de omloopsnelheid van onderwerpen hoog zijn (vaak nieuwswaardige items).
1 per dag
“Het professionele blog”
Wanneer je je begeeft in een niche waar ontwikkelingen elkaar snel opvolgen (denk aan nieuws niches, fashion, enz.) is dagelijks bloggen een must, simpelweg omdat je concurenten dit ook minimaal doen. Wanneer je de boel laat versloffen zakken je bezoekersaantallen terug en neemt het aantal dagelijks terugkerende bezoekers af. iedere dag een nieuwe blog plaatsen betekent dat je hier ook genoeg tijd voor moet hebben. Het kan zijn dat je parttime werkt en de rest van je tijd aan je blog kunt spenderen of je bent heel strak georganiseerd en schrijft op gezette tijden vooruit. Bloggers die dagelijks publiceren zijn hier veelal op een professionele manier mee bezig en kunnen hier leuk mee verdienen (afhankelijk van de niche, het bereik en nog een aantal factoren).
3 – 5 per week
“De Semi – pro”
Veel blogs uit het “middensegment” kunnen volstaan met 3 tot 5 blogs per week. Genoeg voor een volger om regelmatig een blog te checken zonder teleurgesteld te worden, niet zoveel dat je er fulltime voor moet hoeven bloggen. Dit aantal zal slechts haalbaar zijn als er een of meerdere bloggers dedicated bezig zijn met het creëren van content. 3 tot 5 keer bloggen past bij een groot deel van de serieuze fashion-, lifestyle-, gadget- en foodblogs die een leuk centje verdienen met hun blog en ambities hebben om verder te groeien.
1 per week
“De serieuze blogger”
Wanneer je serieus bezig wilt zijn met bloggen dan is dit toch wel het minimale aantal blogs dat je per week moet publiceren. Wanneer je iedere week een blog publiceert geeft dit niet alleen aan Google een signaal af dat je serieus bezig bent met het bieden van waardevolle – of niet zo waardevolle – content, maar ook je volgers en potentiele klanten of adverteerders krijgen dit signaal door. 1 keer per week bloggen past bij een brede groep blogs, waaronder B2B dienstverleners en webshops.
1 per maand
“De drukke dienstverlener”
Is het je doel om op de lange termijn organisch zoekverkeer op te bouwen, kennis te borgen en te delen of te werken aan je autoriteitspositie binnen een bepaalde niche? Dan is 1 blog per maand een prima uitgangspunt. Uiteraard is ook de beschikbare tijd hier een belangrijke factor. Om iedere maand een kwalitatief goed blog te schrijven zul je wel wat tijd in moeten bouwen “om er even goed voor te gaan zitten”.
Tot slot:
Uiteraard zijn bovenstaande getallen niet in steen gegoten en zal het voor ieder blog net weer even af kunnen wijken. Kun jij jezelf plaatsen in een van de 5 categorieën? Wat voor blog heb je? Hoe vaak blog jij?
f.kaman zegt
Interessant artikel. Ik heb me de vraag zelf regelmatig gesteld. Ik zit op eens in de 7-10 dagen een nieuw artikel, vakanties daargelaten. Daar zit een ratio achter. Bloggen is mijn hobby en geen werk. Ik heb natuurblog en schrijf redelijk tijdloze artikelen, tenminste, ze zijn ieder jaar in een bepaalde periode weer relevant. Daarnaast wat algemene artikelen die het hele jaar relevant blijven. Wat mij betreft val ik in de categorie serieuze blogger.
Christiaan Slierendrecht zegt
Bedankt voor je reactie!
De getallen en categorieën zijn vooral een indicatie waaraan je je als blogger kunt spiegelen, maar zijn natuurlijk geen absolute “waarheid”. Mooi dat je je eigen blog als voorbeeld geeft: sommige blogs zijn veel meer seizoensgebonden en hebben een mix van tijdloze content en periodiek relevante content. Tof om te horen dat je op een serieuze manier bezig. Veel succes met je blog!
Website zegt
Het is inderdaad sterk afhankelijk van welk nieuws je wilt verspreiden en over wat je schrijft.
Heb zelf verschillende sites, waaronder Golfaanbieder.nl en playstation5kopen.com, waarvoor ik wat schrijf. Heb een aantal jaren geleden het nieuws wat betreft golf al losgelaten want kon de snelheid niet aan. Kon elk uur wel een artikel schrijven…..Wat betreft playstation5kopen.com is het anders ant dan heb ik wekelijks een artikel ofzo. Gewoon om wat nieuws te melden. Het enige waar ik daarin tegenaan loop is dat andere nieuwssites veel beter scoren.