Wanneer je een campagne opzet in Google Adwords dan krijg je te maken met Keyword Matching Options. Keyword Matching Options zijn een krachtig middel om meer uit je Adwords campagnes te halen. Sterker nog, wanneer je geen gebruik maakt van deze optie dan is de kans groot dat je onnodig veel geld uitgeeft aan clicks die niet rendabel zijn. Hoe maak je op een slimme manier gebruik van Keyword Matching Options? Je leest het in dit artikel.
Wat zijn Keyword Matching Options?
Kort gezegd zijn het instellingen voor ieder keyword (zoekwoord) dat je target in Google Adwords. Keyword Matching Options helpen je om te bepalen hoe dicht een zoekopdracht van een gebruiker moet liggen bij jouw keyword om je advertentie te tonen.
Welke Keyword Matching Options zijn er?
Er bestaan 5 verschillende keyword matching options:
Broad match laat je advertentie zien voor zoekopdrachten die vergelijkbaar of gerelateerd zijn aan het keyword, waaronder synoniemen, enkelvoud, meervoud, typo’s, gerelateerde zoekopdrachten, enz.
• Voorbeeld: hamster
• Mogelijke zoekopdrachten: hamster, foto’s van hamsters, hamster meme
Broad match modifier laat je advertentie zien voor zoekopdrachten waarin je broad match keyword wordt gebruikt of nauw verwante variaties van je keyword.
• Voorbeeld: +meme +hamster
•Mogelijke zoekopdrachten: meme hamster, hoe hamster meme maken, grappigste meme hamsters
Phrase match laat je advertentie zien voor zoekopdrachten die exact de keyphrase bevatten die je in het phrase match keyword zet.
• Voorbeeld: “hamster meme maken”
• Mogelijke zoekopdrachten: hamster meme maken, hoe hamster meme maken, hamster meme maken tutorial
Exact match laat je advertentie alleen zie voor zoekopdrachten die exact het zoekwoord of de zoekwoordengroep bevatten die in je exact match keyword staan, zonder te combineren met andere woorden.
•Voorbeeld: [hamster meme maken]
•Mogelijke zoekopdrachten: hamster meme maken
Negative match zorgt ervoor dat je advertenties niet worden getoond voor iedere zoekopdracht die je negative keyword bevatten.
• Voorbeeld: -gratis
• Zoekopdrachten die geen advertentie tonen: gratis hamster memes, gratis hamsters, gratis hamster voer
Tips voor het gebruiken van Keyword Matching Options
Tip #1: Kijk uit met broad match
Wanneer je niet bekend bent met Adwords lijkt het het makkelijkste om keyword suggesties toe te voegen die Adwords zelf geeft. Kijk hier mee uit! In veel niches betekent het lukraak gebruik maken van broad match keyword types dat je onnodig veel geld verbrandt aan clicks die niet kwalitatief zijn en tot geen conversies leiden.
Tip#3: Begin met broad match
De broad match modifier (aangeduid met een + ) geeft Google minder vrijheid bij het bepalen van welke zoekopdrachten relevant zijn voor jouw advertentie. Je kunt hierdoor meer controle uitoefenen en meer kwalitatieve bezoekers trekken, terwijl je nog steeds een prima volume aan verkeer kunt genereren.
Tip#2: Besef de kracht van exact match
Dit is de meest precieze (en krachtige) manier voor het genereren van getarget verkeer. Vaak zijn dit keywords die dicht bij een conversie zitten, bijvoorbeeld: hamster kopen, hamster kopen online. Het is daarom aan te raden om gebruik te maken van deze krachtige modifier. Beperk je echter niet toe tot alleen exact match, aangezien je anders minder waardevolle inzichten verzamelt over hoe jouw doelgroep online zoekt.
Tip#3: Voeg periodiek negative keywords toe
Het toevoegen van negative keywords is een actie die je het beste periodiek kunt herhalen. Wanneer een campagne loopt wordt er namelijk waardevolle informatie verzameld. Zo kun je terug zien welke zoekopdrachten er exact zijn gebruikt. Je krijgt dus een steeds beter beeld van hoe het zoeklandschap er onder jouw doelgroep(en) eruit ziet. Wanneer jij producten verkoopt wil je dus bijvoorbeeld een keyword als -gratis toevoegen om te voorkomen dat je betaald voor bezoekers die geen koopintentie hebben. Negative keywords kun je overigen ook combineren met andere matching options.
Geef een reactie