• Artikelen
    • Beginnen
    • Conversie optimalisatie
    • Geld verdienen
    • Growth Hacking
    • Meer bezoekers
    • Schrijven
    • SEA
    • SEO
    • Social media
    • Tips, tools & strategie
  • Tekstschrijver
    • Tekstschrijver inhuren
    • Blog laten schrijven
    • Blogger inhuren
    • Landing Page laten schrijven
  • Tools
    • WordPress themes
    • Boek
  • Contact
  • Boek

DutchBlogger

De B2B Contentspecialist

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Must read voor bloggers!

Je bent hier: Home / Artikelen / Hoe gebruik je Keyword Matching Options in Adwords?

Hoe gebruik je Keyword Matching Options in Adwords?

september 1, 2016 Door Christiaan Slierendrecht Reageer

Wanneer je een campagne opzet in Google Adwords dan krijg je te maken met Keyword Matching Options. Keyword Matching Options zijn een krachtig middel om meer uit je Adwords campagnes te halen. Sterker nog, wanneer je geen gebruik maakt van deze optie dan is de kans groot dat je onnodig veel geld uitgeeft aan clicks die niet rendabel zijn. Hoe maak je op een slimme manier gebruik van Keyword Matching Options? Je leest het in dit artikel.

Wat zijn Keyword Matching Options?

Kort gezegd zijn het instellingen voor ieder keyword (zoekwoord) dat je target in Google Adwords. Keyword Matching Options helpen je om te bepalen hoe dicht een zoekopdracht van een gebruiker moet liggen bij jouw keyword om je advertentie te tonen.

Welke Keyword Matching Options zijn er?

Er bestaan 5 verschillende keyword matching options:

Broad match laat je advertentie zien voor zoekopdrachten die vergelijkbaar of gerelateerd zijn aan het keyword, waaronder synoniemen, enkelvoud, meervoud, typo’s, gerelateerde zoekopdrachten, enz.
• Voorbeeld: hamster
• Mogelijke zoekopdrachten: hamster, foto’s van hamsters, hamster meme

Broad match modifier laat je advertentie zien voor zoekopdrachten waarin je broad match keyword wordt gebruikt of nauw verwante variaties van je keyword.
• Voorbeeld: +meme +hamster
•Mogelijke zoekopdrachten: meme hamster, hoe hamster meme maken, grappigste meme hamsters

Phrase match laat je advertentie zien voor zoekopdrachten die exact de keyphrase bevatten die je in het phrase match keyword zet.
• Voorbeeld: “hamster meme maken”
• Mogelijke zoekopdrachten: hamster meme maken, hoe hamster meme maken, hamster meme maken tutorial

Exact match laat je advertentie alleen zie voor zoekopdrachten die exact het zoekwoord of de zoekwoordengroep bevatten die in je exact match keyword staan, zonder te combineren met andere woorden.
•Voorbeeld: [hamster meme maken]
•Mogelijke zoekopdrachten: hamster meme maken

Negative match zorgt ervoor dat je advertenties niet worden getoond voor iedere zoekopdracht die je negative keyword bevatten.
• Voorbeeld: -gratis
• Zoekopdrachten die geen advertentie tonen: gratis hamster memes, gratis hamsters, gratis hamster voer

Tips voor het gebruiken van Keyword Matching Options

Tip #1: Kijk uit met broad match

Wanneer je niet bekend bent met Adwords lijkt het het makkelijkste om keyword suggesties toe te voegen die Adwords zelf geeft. Kijk hier mee uit! In veel niches betekent het lukraak gebruik maken van broad match keyword types dat je onnodig veel geld verbrandt aan clicks die niet kwalitatief zijn en tot geen conversies leiden.

Tip#3: Begin met broad match

De broad match modifier (aangeduid met een + ) geeft Google minder vrijheid bij het bepalen van welke zoekopdrachten relevant zijn voor jouw advertentie. Je kunt hierdoor meer controle uitoefenen en meer kwalitatieve bezoekers trekken, terwijl je nog steeds een prima volume aan verkeer kunt genereren.

Tip#2: Besef de kracht van exact match

Dit is de meest precieze (en krachtige) manier voor het genereren van getarget verkeer. Vaak zijn dit keywords die dicht bij een conversie zitten, bijvoorbeeld: hamster kopen, hamster kopen online. Het is daarom aan te raden om gebruik te maken van deze krachtige modifier. Beperk je echter niet toe tot alleen exact match, aangezien je anders minder waardevolle inzichten verzamelt over hoe jouw doelgroep online zoekt.

Tip#3: Voeg periodiek negative keywords toe

Het toevoegen van negative keywords is een actie die je het beste periodiek kunt herhalen. Wanneer een campagne loopt wordt er namelijk waardevolle informatie verzameld. Zo kun je terug zien welke zoekopdrachten er exact zijn gebruikt. Je krijgt dus een steeds beter beeld van hoe het zoeklandschap er onder jouw doelgroep(en) eruit ziet. Wanneer jij producten verkoopt wil je dus bijvoorbeeld een keyword als -gratis toevoegen om te voorkomen dat je betaald voor bezoekers die geen koopintentie hebben. Negative keywords kun je overigen ook combineren met andere matching options.

Dit delen:

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail
5.00 avg. rating (99% score) - 2 votes

Gerelateerd

Categorie: Artikelen, SEA

Over Christiaan Slierendrecht

Oprichter van DutchBlogger, online strategie expert en growth marketeer. Nam in 2010 ontslag van zijn corporate baan om full time online te gaan ondernemen. Houdt ervan kennis te delen en anderen te activeren om het online kanaal in te zetten om vooruit te komen en te groeien.
 
LinkedIn | Twitter | Email

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


"B2B content naar een hoger niveau tillen." Dat is onze missie. We inspireren via ons blog en nieuwsbrief. We helpen met tips, tools en advies. We ontzorgen door creatie van hoogwaardige content.

  • Beginnen met bloggen
  • Geld verdienen met een blog
  • Schrijven
  • Meer bezoekers krijgen
  • WordPress themes
  • Kennisbank
  • Over DutchBlogger
  • Offerte aanvragen & Contact

Copyright © 2023 ·Magazine Pro Theme · Genesis Framework door StudioPress · WordPress · Log in