• Artikelen
    • Beginnen
    • Conversie optimalisatie
    • Geld verdienen
    • Growth Hacking
    • Meer bezoekers
    • Schrijven
    • SEA
    • SEO
    • Social media
    • Tips, tools & strategie
  • Tekstschrijver
    • Tekstschrijver inhuren
    • Blog laten schrijven
    • Blogger inhuren
    • Landing Page laten schrijven
  • Tools
    • WordPress themes
    • Boek
  • Contact
  • Boek

DutchBlogger

De B2B Contentspecialist

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Must read voor bloggers!

Je bent hier: Home / Artikelen / Hoe begin je een blog in 5 eenvoudige stappen?

Hoe begin je een blog in 5 eenvoudige stappen?

oktober 9, 2016 Door Christiaan Slierendrecht 2 Reacties

Een blog beginnen kan je helpen om autoriteit op te bouwen, meer bezoekers naar je website te trekken en meer klanten te krijgen. Gelukkig is het helemaal niet zo ingewikkeld om een blog te starten. Wel is het belangrijk dat je rekening houdt met een aantal zaken zodat je ook de basis legt voor een blog dat succesvol kan worden. In dit artikel ontdek je welke 5 stappen er nodig zijn om een blog te beginnen én tegelijk de basis te leggen voor toekomstig succes.

Waar gaat jouw bloed sneller van stromen?

Voordat je ook maar ergens aan begint raad ik je aan om jezelf eerst deze vraag te stellen. Het succes van een blog zal voor een groot deel leunen op de mate waarin jij, als blogger passie hebt voor de onderwerpen die je via je blog deelt. Op de lange termijn werkt dit in alles door:

  • In de mate waarin jij je onderscheidt als blogger en de mate waarin je als authentiek wordt gezien
  • In de mate waarin je gemotiveerd bent en blijft om de best mogelijke content te creëren
  • In de mate waarin anderen jouw blog als waardevolle bron van informatie zien
  • In de mate waarin je bezoekers kunt converteren tot klanten of merk-ambassadeurs

Laten we, met bovenstaande vraag in het achterhoofd kijken naar hoe je een blog begint in 5 eenvoudige stappen:

Stap 1: Kies een domeinnaam en regel hosting

De domeinnaam die je kiest sluit bij voorkeur aan bij de niche waarop jij je gaat richten. Het kan helpen om en je domeinnaam een zoekwoord te gebruiken dat aansluit bij deze niche. Dutchblogger.nl heeft bewust het woord “blogger” in de domeinnaam, omdat het in eerste instantie een blog was waarop artikelen werden gepubliceerd die gingen over bloggen en manieren waarop je meer uit je blog kunt halen. De waarde die door zoekmachines wordt gegeven aan een belangrijk zoekwoord in de domeinnaam is wel minder geworden ten opzichte van een aantal jaren terug, maar het kan nog steeds helpen.

Zorg ervoor dat je een eigen domeinnaam combineert met eigen hosting via een hosting provider. Ik ben geen groot fan van het gebruik van blogservices zoals wordpress.com of blogger.com voor je main blog, aangezien je dan niet zelf de volledige beschikking en controle hebt over je blog. Kies voor een hosting provider die het hosten van WordPress (CMS) ondersteund. Gelukkig doet de overgrote meerderheid van de hosting providers dit tegenwoordig omdat het grootste deel van de websites draait op WordPress.

Stap 2: Doe een zoekwoorden brainstorm en -onderzoek

Deze stap is er een die in de praktijk vaak wordt over geslagen of pas wordt genomen wanneer er daadwerkelijk artikelen geschreven worden. Mijn advies is om hier juist mee te beginnen:

  • Doe eerst een brainstorm waarbij je zoveel mogelijk onderwerpen opschrijft die raakvlakken hebben met het centrale topic van je blog
  • Onderzoek vervolgens met behulp van Google Trends en de Google Keyword Planner welke onderwerpen het meeste potentie hebben qua zoekvolume
  • Organiseer de resultaten netjes in een spreadsheet met verschillende kolommen waarin je de zoekwoorden, het maandelijks zoekvolume, het concurrentieniveau en de aanbevolen clickprijs zet

Het zoekwoorden onderzoek gaat je helpen om de structuur van je blog te optimaliseren.

Stap 3: Ontwerp een optimale site-structuur

Pak je zoekwoorden onderzoek er bij en voeg filters toe aan de verschillende kolommen van je spreadsheet. Je kunt nu filteren op oa. het maandelijkse zoekvolume. Het maandelijkse zoekvolume is het gemiddeld aantal zoekopdrachten dat er voor een bepaalde zoekterm maandelijks wordt ingevoerd in Google. Analyseer de data en ontdek welke onderwerpen het meeste potentie hebben voor jouw blog.

Tip: gebruik een “Adgroup” structuur:

Google verdient voornamelijk geld door de advertenties die verkocht worden via het advertentienetwerk van de zoekgigant. Adverteerders kunnen door middel van Adwords bieden op bepaalde zoektermen. De algoritmes van Adwords en de organische zoekresultaten zijn verschillend, maar hebben overeenkomsten op de manier waarop ze een ‘kwaliteitsscore’ meegeven aan content. Het kan daarom helpen om de structuur van je blog (menu-items, categorieën, pagina hiërarchie en andere navigatiemogelijkheden) te ontwerpen rondom een Adgroup structuur. Dat wil zeggen dat je op een consistente manier navigatie elementen, categorieën en tags gebruikt in WordPress om onderwerpen op een logische manier te groeperen.

Beetje technisch verhaal. Als je meer wil weten over deze materie, browse dan eens door deze artikelen.

Stap 4: Ontwerp en bouw je blog mbv. een Premium WordPress theme

Zoek via Themeforest een premium WordPress theme. Voor een paar tientjes heb je een slick design dat past bij het onderwerp van je blog. Er is keuze uit duizenden themes en door middel van handige filter mogelijkheden zit er altijd wel iets tussen wat goed aansluit. Door middel van aanpassingen aan het theme kun je jouw blog customizen of een persoonlijk tintje meegeven.

Tip: kies een theme met een hoge rating

Door gebruik te maken van de filtermogelijkheden op Themeforest kun je een voorselectie maken van themes die een hoge waardering hebben gekregen van gebruikers en al verder uitontwikkeld zijn. Wanneer een theme helemaal nieuw is en nog weinig gebruikersfeedback heeft dan loop je het risico dat er nog veel bugs in zitten. Ga bij voorkeur voor een theme dat nog enigszins lichtgewicht is (voor betere performance) en geoptimaliseerd is voor zoekmachines.

Stap 5: Start met creëren van content die waarde toevoegt aan je lezers

Als je bij deze stap bent aangekomen dan is je blog in principe ‘ready to go’. Pak je zoekwoorden onderzoek er weer bij en ga aan de slag met het creëren van content die waarde toevoegt aan je lezers. Waarde kun je bijvoorbeeld toevoegen door:

  • Een probleem op te lossen
  • Antwoord te geven op een vraag
  • Een ergernis weg te nemen
  • Direct toepasbare informatie te bieden
  • Te entertainen
  • Te inspireren

Zorg ervoor dat je vervolgens voor jezelf een ritme ontwikkeld voor content creatie en tegelijkertijd ook de ruimte pakt om juist direct te schrijven wanneer je geïnspireerd bent.

En dan….Knallen! Na het doorlopen van deze 5 stappen begint het pas. Bloggen is vooral heel veel doen. Maar ook uitproberen wat wel en niet werkt. Als blogger ben je nooit uitgeleerd. En dat is alleen maar fijn, aangezien jouw blog gaat over onderwerpen waar je passie voor hebt.

Meer lezen:

Een professioneel blog beginnen: het ultieme stappenplan

Blog beginnen via een blogservice of via een zelfgehost eigen domein?

Op een gestructureerde manier meer uit je blog halen? Dat kan!

 

Dit delen:

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail
5.00 avg. rating (99% score) - 4 votes

Gerelateerd

Categorie: Artikelen, Beginnen met bloggen, Blog maken, Blog starten, Een blog opzetten

Over Christiaan Slierendrecht

Oprichter van DutchBlogger, online strategie expert en growth marketeer. Nam in 2010 ontslag van zijn corporate baan om full time online te gaan ondernemen. Houdt ervan kennis te delen en anderen te activeren om het online kanaal in te zetten om vooruit te komen en te groeien.
 
LinkedIn | Twitter | Email

Trackbacks

  1. 'Hoe Maak Je' Evergreen Content? - Blogstar schreef:
    april 3, 2017 om 7:19 am

    […] Zo zal ik op Blogstar niet snel een gids maken voor startende bloggers. Daarvoor verwijs ik je graag naar hele goede andere bronnen van collega’s, zoals deze, deze en deze. […]

    Beantwoorden
  2. 'Hoe Maak Je' Evergreen Content? ⋆ Blogstar schreef:
    april 4, 2018 om 8:11 pm

    […] Zo zal ik op Blogstar niet snel een gids maken voor startende bloggers. Daarvoor verwijs ik je graag naar hele goede andere bronnen van collega’s, zoals deze, deze en deze. […]

    Beantwoorden

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


"B2B content naar een hoger niveau tillen." Dat is onze missie. We inspireren via ons blog en nieuwsbrief. We helpen met tips, tools en advies. We ontzorgen door creatie van hoogwaardige content.

  • Beginnen met bloggen
  • Geld verdienen met een blog
  • Schrijven
  • Meer bezoekers krijgen
  • WordPress themes
  • Kennisbank
  • Over DutchBlogger
  • Offerte aanvragen & Contact

Copyright © 2021 ·Magazine Pro Theme · Genesis Framework door StudioPress · WordPress · Log in

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
We gebruiken cookies om er zeker van te zijn dat je onze website zo goed mogelijk beleeft. Als je deze website blijft gebruiken gaan we ervan uit dat je dat goed vindt.OkLees meer