• Artikelen
    • Beginnen
    • Conversie optimalisatie
    • Geld verdienen
    • Growth Hacking
    • Meer bezoekers
    • Schrijven
    • SEA
    • SEO
    • Social media
    • Tips, tools & strategie
  • Tekstschrijver
    • Tekstschrijver inhuren
    • Blog laten schrijven
    • Blogger inhuren
    • Landing Page laten schrijven
  • Tools
    • WordPress themes
    • Boek
  • Contact
  • Boek

DutchBlogger

De B2B Contentspecialist

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

Must read voor bloggers!

Je bent hier: Home / Artikelen / De Growth Hacking Mindset: niet alleen voor startups

De Growth Hacking Mindset: niet alleen voor startups

oktober 4, 2016 Door Christiaan Slierendrecht Reageer

Growth Hacking wordt vaak in verband gebracht met (tech) startups. De Growth Hacking Mindset is bij startups vaak meer aanwezig dan bij grote, gevestigde bedrijven. Dat betekent echter niet dat Growth Hacking alleen is weggelegd voor startups. Sterker nog, grote bedrijven zouden er veel baat bij hebben om stapsgewijs te werken aan hun Growth Hacker’s mindset.

Drang naar controle

In veel gevestigde bedrijven heerst drang naar controle. En dat is ook niet zo vreemd, aangezien veel organisaties zijn gebouwd op een organsitiestructuur die gebaseerd is op controle en hierarchie. Bij het gemiddelde bedrijf zit de Growth Hacking mindset er eenvoudigweg nog niet in. Het is pas sinds 2010 dat de term Growth hacking bestaat en er bestaan pas sinds enkele jaren trainingen en opleidingen rondom dit thema. Toen wij naar school gingen en bedrijfskunde studeerden zat deze drang naar controle nog ingebakken in alles wat we leerden over organsiaties en management.

De wereld is veranderd

Maar guess what. Wat we vroeger leerden is op heel veel fronten al lang net meer actueel. Veranderingen in de wereld volgen elkaar razendsnel op, met het internet, social media en een shitload aan handige tools als katalysator. Het controleren en optimaliseren van werkprocessen is niet langer de formule voor duurzame groei. Tegenwoordig heb je er meer aan om snel een rendabele businesscase te kunnen onderzoeken, dingen uit te testen, te leren en te optimaliseren. Een product of dienst hoeft niet meteen helemaal perfect of uitontwikkeld te zijn. Op deze manier houd je projecten overzichtelijk en leer je eerder wat wel en wat niet werkt, zonder hoge budgetten te verbranden.

Old school mindset vs. Growth Hacking mindset

Het is voor veel organisaties echter niet makkelijk om een Growth Hacking mindset te omarmen. Het is niet een truckje of alleen een tool. Het gaat om verandering van een organsatiecultuur. En we weten allemaal dat het veranderen van een organisatiecultuur niet makkelijk is en veel tijd kan kosten. Dat komt omdat sommige delen van de Growth Hackers’ mindset lijnrecht tegenover de ‘old school’ lijken te staan:

  • Platte of Hollistische (bijv. Holocracy) organisatiestructuur vs. een Hierarchische organisatiestructuur
  • Agile / scrum aanpak vs. een Watervalaanpak
  • Prototyping en snelle releases vs. Controle en perfectionisme
  • Continu leren vs. Geinstitutionaliseerd leren
  • Verandering omarmen vs. Allergie tegen verandering

Natuurlijk is bovenstaande opsomming nogal kort door de bocht en kunnen we niet alle organisaties over een kam scheren. Wel illustreren de verschillende kanten van het spectrum een aantal actuele thema’s die inmiddels op strategisch niveau bij veel organisaties doordringen.

De Growth Hacking Mindset omarmen

Hoe doe je dat dan, een Growth Hacking Mindset omarmen? Het korte antwoord: in kleine stapjes. Toewerken naar een Growth Hacking Mindset kun je in gevestigde organisaties het beste doen door een stapsgewijze aanpak die zichzelf gedurende het proces bewijst. Een stapsgewijze aanpak kan er bijvoorbeeld zo uitzien:

Voorbereiding:

  • Breng de huidige situatie in kaart
  • Begin met high level doelstellingen
  • Formuleer een businesscase
  • Onderzoek de potentie van het online kanaal voor de specifieke casus
  • Focus op 1 (bestaand) product of dienst
  • Formuleer een plan van aanpak
  • Stel de belangrijkste web metrics vast en introduceer deze / leg ze uit

Pilot fase

  • Begin met het verzamelen van testdata
  • Optimaliseer het bestaande platform (laaghangend fruit)
  • Werk toe naar de eerste conversies
  • Zet periodieke rapportages op
  • Creëer een ritme voor afstemming en kennis-overdracht

Evalueer de pilot

  • Wissel lessons learned uit
  • Hyperfocus landing pages
  • Optimaliseer de 3 S-en (SEO, SEA, & Social)

Pak door

  • Schaal campagnes op op basis van conversiedata
  • Focus op campagnes met de hoogste ROI
  • Doorloop de gehele sales funnel en formuleer doorlopend optimalisaties

Voor sommige organisaties zal het nog te vroeg zijn en zal het omarmen van de Growth hacking Mindset een brug te ver zijn. In de meeste gevallen zal er echter een zaadje worden gepland dat op termijn uitgroeit tot meer bewustzijn van nut en noodzaak van de mindset. Door te beginnen met een duidelijke focus en de zaken niet meteen groot te maken wordt het duidelijker hoe de aanpak en het proces meerwaarde heeft in combinatie met de mindset. Die tijd hebben mensen vaak nodig om oude gewoonten los te laten en te wennen aan een nieuwe manier van werken. En dat is ook helemaal niet erg, maar menselijk.

Ook toewerken naar een Growth Hacking mindset?

Wil je met jouw organisatie ook toewerken naar een Growth hacking Mindset? Wij begeleiden organisaties in de transitie van een ‘old school mindset’ naar de Growth hacking Mindset.

Geen casus is hetzelfde en daarom zijn deze trajecten altijd maatwerk. Geïnteresseerd in de mogelijkheden? Neem gerust contact op!

Dit delen:

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail
5.00 avg. rating (99% score) - 6 votes

Gerelateerd

Categorie: Artikelen, Content marketing, Growth Hacking, SEA, SEO, Tips, tools & strategie

Over Christiaan Slierendrecht

Oprichter van DutchBlogger, online strategie expert en growth marketeer. Nam in 2010 ontslag van zijn corporate baan om full time online te gaan ondernemen. Houdt ervan kennis te delen en anderen te activeren om het online kanaal in te zetten om vooruit te komen en te groeien.
 
LinkedIn | Twitter | Email

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


"B2B content naar een hoger niveau tillen." Dat is onze missie. We inspireren via ons blog en nieuwsbrief. We helpen met tips, tools en advies. We ontzorgen door creatie van hoogwaardige content.

  • Beginnen met bloggen
  • Geld verdienen met een blog
  • Schrijven
  • Meer bezoekers krijgen
  • WordPress themes
  • Kennisbank
  • Over DutchBlogger
  • Offerte aanvragen & Contact

Copyright © 2023 ·Magazine Pro Theme · Genesis Framework door StudioPress · WordPress · Log in