In zijn boek “Scaling Up: How a Few Companies Make it and why the Rest Don’t” beschrijft groei goeroe Verne Harnish welke gewoontes je als bedrijf, ondernemer of leider moet ontwikkelen om echt door te kunnen stoten qua groei. Hij doet dit aan de hand van de ‘Rockefeller habits‘ en biedt daarmee een handig framework voor bedrijven die snel willen groeien. Het framework is echter toegespitst op bedrijven met grote omvang. Vandaar dat het me handig leek om de benoemde gewoontes eens te analyseren en deze te herschrijven voor ZZP’ers en MKB bedrijven. Het resultaat:
De de Groei Gewoontes Checklist voor ZZP’ers en MKB bedrijven:
1. Je kent de kracht van mensen
[ ] Teamleden of de mensen waarmee je samenwerkt kennen elkaars verschillen, prioriteiten en stijlen.
[ ] Je ruimt regelmatig tijd in voor strategisch denken met je team of met een ‘peer coach’
[ ] Je besteed periodiek tijd aan ontwikkeling en educatie, in dienst van je strategische doelen
[ ] Er is een werkomgeving waarin iedereen zich veilig voelt om zich te uiten en je constructieve discussies kunt voeren met collega’s, partners en klanten
2. Het is 100% duidelijk wat dé belangrijkste stap is die dit kwartaal gezet moet worden om vooruit te komen
[ ] Je hebt een kritiek (SMART) kwantitatief doel geformuleerd voor het komende kwartaal
[ ] Je hebt 3 – 5 prioriteiten gedefinieerd en gerangschikt op urgentie die bijdragen aan het kritieke doel voor het komende kwartaal.
[ ] Je hebt een thema en een beloning/viering gekoppeld aan het kritische doel zodat dit meer tot leven komt.
[ ] Je maakt het kritieke doel fysiek zichtbaar voor jezelf of je team en werkt iedere week de status ervan bij.
3. Richt een structuur en ritme in als katalysator voor voortgang
[ ] Neem wekelijks 15 minuten de tijd om na te denken over een concreet item van deze checklist en formuleer acties
[ ] Evalueer maandelijks de voortgang van de doelstelling en zet deze af tegen je kwartaaldoelstelling
[ ] Reserveer 1 dag per maand voor ontwikkeling en educatie van jezelf of je team in dienst van de doelstelling
[ ] Evalueer ieder kwartaal en ieder jaar (1) waar je/jullie mee door moeten gaan, (2) wat er beter kan en (3) wat er nodig is om de doelen van de volgende periode te bereiken
4. Verantwoordelijkheden zijn belegd bij de juiste persoon
[ ] Iedereen doet waar hij/zij goed in is (als je als ZZP’er niet houdt van administratie, besteed dit dan uit aan een boekhouder)
[ ] Je weet welke 4 tot 9 processen cruciaal zijn voor jouw bedrijf (bijvoorbeeld: creatie en publicatie van content, werving, sales, leadgeneratie, facturatie)
[ ] De verantwoordelijkheid voor ieder van deze kernprocessen is bewust bij 1 specifiek persoon belegd
[ ] Wanneer je bepaalde expertise niet zelf in huis hebt dan besteed je dit extern uit of trek je hier iemand voor aan
5. Je hebt een continu klankbord
[ ] Als je medewerkers hebt dan houd je wekelijks een gesprek met een ten minste 1 medewerker waarin je bespreekt (1) waar jullie mee moeten starten, (2) waar jullie mee moeten stoppen en (3) waar jullie vooral mee door moeten gaan. Als je geen medewerkers hebt, ga dit gesprek dan aan met een ‘peer coach’ of desnoods met jezelf.
[ ] Deel deze inzichten met andere leidinggevenden of mensen waar je mee samenwerkt en zet ze om in concrete acties waar nodig
[ ] Wanneer je tegen obstakels of kansen aanloopt, ga dan koffiedrinken met iemand uit je netwerk die affiniteit heeft met het achterliggende thema
[ ] Neem een externe coach die je helpt om jezelf niet te verliezen in de dagelijkse operatie en op koers te blijven mbt. strategische doelen
6. Je verzamelt en analyseert feedback van klanten
[ ] Je maakt gebruik van een feedback systeem na oplevering van een project, dienst of aanschaf van een product
[ ] Als leidinggevende voer je wekelijks minimaal 1 gesprek met een klant
[ ] Klant feedback is zichtbaar voor iedereen in je organisatie
[ ] Je stelt klant feedback in dienst van je sales proces, bijvoorbeeld door reviews en testimonials op je website te plaatsen
7. Het bestaansrecht (het ‘WHY’) en kernwaardes zijn duidelijk én zichtbaar
[ ] Het is helder wat het bestaansrecht, het ‘WHY’ van jouw bedrijf is. Bekijk deze video van Simon Sinek eerst.
[ ] Het is voor medewerkers of mensen waar je mee samenwerkt duidelijk wat het ‘WHY’ van jouw bedrijf is
[ ] Je hebt een set aan kernwaardes gedefinieerd voor jouw bedrijf en deze zijn duidelijk voor jezelf en medewerkers en passen bij jullie
[ ] Je kiest medewerkers, partners en andere mensen waar je mee samenwerkt op basis van de kernwaardes van jouw bedrijf
8. De belangrijkste elementen van je bedrijfsstrategie zijn duidelijk voor iedereen waar dit relevant voor is
[ ] Je hebt een ‘Big Hairy Audacious Goal’ (‘BHAG‘) geformuleerd en je hebt de progressie naar dit doel meetbaar en zichtbaar gemaakt
[ ] Je hebt een profielbeschrijving van je kernklanten (belangrijkste klanten in relatie met je strategie en doelen) van maximaal 25 woorden per klantprofiel
[ ] Je hebt 3 merkbeloften en communiceert deze duidelijk naar buiten toe (bijvoorbeeld: niet goed, geld terug, meer dan drie wachtenden voor u in de kassarij, boodschappen gratis).
[ ] Je hebt een ‘elevator pitch’ ofwel een pakkend kort antwoord op de vraag “Wat doet jouw bedrijf?”
9. Medewerkers kunnen kwantitatief aangeven of ze een goede dag of week hebben gehad
[ ] Er zijn 1 of twee KPI’s geformuleerd per rol
[ ] Iedere medewerker heeft 1 kritiek getal dat onderdeel uitmaakt van het kritieke doel (zie stap 2 uit deze checklist)
[ ] Ieder team of ieder individu heeft ieder kwartaal 3 tot 5 prioriteiten die bijdragen aan de organisatiebrede prioriteiten (zie stap 2)
[ ] Je hebt een (peer) coach die je scherp houdt bij het bereiken van deze doelen
10. Plannen en progressie zijn zichtbaar
[ ] Je hebt een fysiek scoreboard/monitor aan de muur hangen om progressie inzichtelijk te maken in kritieke getallen en/of KPI’s
[ ] Je beschikt over een laagdrempelig (CRM) systeem dat je inzicht geeft in belangrijkste processen, workload en planning
[ ] Er is een 1-page strategisch plan en dit is toegankelijk / zichtbaar voor iedereen waar dit relevant voor is
[ ] Plannen en progressie worden wekelijks doorgenomen en geprioriteerd
Voorbeelden?
Ben je ZZP’er of MKB’er en heb je voorbeelden bij de genoemde items? Deel ze gerust via de comments!
Geef een antwoord