Vandaag een stukje historie. Bloggen zoals we dat tegenwoordig kennen heeft in de loop der jaren een evolutie doorgemaakt. Hoe is bloggen ontstaan? En hoe is het geworden tot het interactieve sociale medium dat bloggen en microbloggen tegenwoordig is?
De term “bloggen”
De term “weblog” is bedacht door Jorn Barger, een Amerikaanse pionier op het gebied van bloggen. Hij gebruikte de term weblog voor het eerst op 17 december 1997. “Weblog” werd vervolgens ingekort tot de term “blog” en is nu gangbaar onderdeel is geworden van de vocabulaire van de gemiddelde wereldburger.
In den beginne…
In het pre-blog tijdperk waren vooral online discussieforums en online bulletin boards populair om met elkaar in discussie te gaan en om content te delen. Het bloggen zoals we dat nu kennen is ontstaan vanuit “personal blogging”, waarbij individuen door middel van online dagboeken ervaringen en opinies met de wereld gingen delen.
De eerste blogs waren gewone websites die regelmatig werden geupdate door de blogger met nieuwe artikelen. Toen het fenomeen bloggen begon te groeien kwam er echter snel ontwikkeling in het aanbod van bloghosting services (zoals Blogspot) en blogsoftware die je op een eigen gehost domein kon gebruiken (zoals WordPress).
De vlucht naar mainstream
Bloggen nam na 1999 (na een langzame start) een echte vlucht en groeide vanaf dat moment exponentieel. Deze ontwikkeling liep nagenoeg synchroon met de introductie van een groeiend aantal blog hosting services en blogsoftware.
Sindsdien ontwikkelde bloggen zich tot een mainstream bezigheid. Tegenwoordig lijkt bijna iedereen wel te bloggen. Jonge moeders, journalisten, ZZP-ers, directeuren, politici, noem maar op. De impact van blogs op politiek en maatschappelijk niveau is niet langer te onderschatten. In het Midden-Oosten hadden bloggers en sociale media bijvoorbeeld een enorme invloed op het ontstaan van de Arabische lente.
Hoewel bloggen al meerdere malen dood is verklaard, wordt het tegendeel nog iedere dag bewezen door de vele miljoenen bloggers die wereldwijd actief zijn.”
Tegenwoordig zien we niet alleen maar persoonlijke blogs, maar ook microblogs (zoals Twitter), bedrijfsblogs, nieuwsblogs, reviewblogs, lifestyleblogs en – zoals dit artikel laat zien – blogs over bloggen.
Door middel van bloggen kan iedereen een online stem hebben en zijn of haar inzichten delen met de wereld. Dat kan zo zijn voordelen hebben, maar ook zijn nadelen. Vandaar dat Open Source goeroe Tim O`Reilly een “Bloggers Code of Conduct” heeft opgesteld, die vrij vertaald de volgende ideeën aandraagt met betrekking tot bloggen:
- Neem verantwoordelijkheid. Niet alleen voor je eigen woorden, maar ook voor de comments die je toelaat op je blog.
- Geef je grenzen aan voor wat betreft comments die aanstootgevend of beledigend zijn.
- Overweeg om anonieme comments te weigeren.
- Negeer Trolls.
- Voer indien mogelijk het gesprek offline en direct of vind een tussenpartij die dit voor je kan doen.
- Als iemand slecht gedrag vertoont op je blog, spreek ze hier dan over aan.
- Zeg geen dingen online die je in real life niet tegen iemand zou zeggen.
De toekomst van bloggen
Hoewel bloggen al meerdere malen dood is verklaard, wordt het tegendeel nog iedere dag bewezen door de vele miljoenen bloggers die wereldwijd actief zijn. Bloggen zal ook in de toekomst een voorname rol blijven vervullen in de digitale en de echte wereld, met name dankzij de vele functies die een blog kan hebben.
Mocht je dat nog niet gedaan hebben, dan nodigen we ook jou van harte uit om je plaats in te nemen in de blogosphere. Onze artikelen over beginnen met bloggen zullen je hier zeker bij helpen.
[…] Slierendrecht, C. (2014, 3 januari). De historie van bloggen. Geraadpleegd op 07-09-2015, van http://www.dutchblogger.nl/artikelen/de-historie-van-bloggen/ […]