Een eenvoudig en regelmatig aangevuld overzicht met een eigen checklist aan tips – in willekeurige volgorde – om beter te leren copywriten en bloggen.
1. Gebruik metaforen
Tekst is niet voor iedereen even makkelijk te ‘verteren’. Door metaforen te gebruiken maak je dingen makkelijker te onthouden en te begrijpen.
Ik vergelijk een prachtige website wel eens met een mooie blinkende rode Ferrari. Aan een Ferrari alleen heb je niets. Je moet er eerst benzine (website bezoekers) in gooien want anders blijft hij gewoon op de oprijlaan staan.
2. Vertel een verhaal
Zelfde principe als bij metaforen. Mensen zijn mede dankzij hun vermogen om verhalen door te geven aan volgende generaties zo een succesvolle soort. Informatie vervliegt, verhalen blijven hangen. Zeker als ze je emotioneel raken.
Er was eens een rijke en nieuwsgierige koning. De koning vond dat zijn onderdanen nogal lui waren geworden. Daarom bedacht hij een experiment.
In het midden de weg naar zijn stad plaatste hij een enorme rots. Hij verborg zich dichtbij om te kijken of iemand zou proberen om het rotsblok van de weg te verwijderen.
De eerste mensen die voorbij kwamen waren kooplui. Hij hoorde ze praten: “Hee, daar ligt een rots die de weg blokkeert. Laten we naar huis gaan. Geen werk voor ons vandaag.” En ze keerden om en vertrokken.
Vervolgens stuitte er een groep soldaten op de rots. “Deze rots blokkeert ons pad,” zeiden ze. “Waarschijnlijk heeft niemand ons nodig vandaag”, en ze keerden om en vertrokken.
De koning zag hoe onderdaan na onderdaan op de rots stuitte, het als excuus zag en omkeerde om naar huis te gaan. Tot dat de molenaars dochter op de weg verscheen en de rots zag liggen. In plaats van ontmoedigd te raken werd ze enthousiast van de uitdaging die daar voor hem lag.
Eerst bestudeerde ze de rots en probeerde hij hem opzij te duwen met al haar kracht. Er kwam geen millimeter beweging in. De molenaars dochter verdween even uit beeld en kwam een ogenblik later terug met een lange en dikke boomtak.
Ze plaatste de tak onder de rots, gebruikte hem als hefboom en verplaatste de rots. Tot haar verbazing zag ze op de plek waar de rots had gelegen een tas liggen gevuld met een grote hoeveelheid goud.
In de tas zat een briefje met daarop geschreven:
“Dit goud is voor jou, omdat je weet dat grote obstakels kunnen leiden tot nog grotere kansen.”
Blij met de actie van de molenaars dochter verliet de koning zijn schuilplaats en keerde voldaan terug naar zijn kasteel met vernieuwde hoop voor zijn mensen.*
*Gebaseerd op “The stone in the road” van William J. Bennett in The Moral Compass, New York, Simon & Schuster, 1995
3. Maak gebruik van actief taalgebruik
In webteksten wil je de lezer activeren, aanzetten tot actie. Ontdek de verschillen:
Passief:
Wanneer je op zoek bent naar een tekstschrijver die je goed kan helpen dan ben je bij mij aan het goede adres. Je kunt me een mailtje sturen en dan neem ik binnen 24 uur contact met je op.
Actief:
Je bent op zoek naar een goede tekstschrijver? Stop met zoeken. Stuur me een mailtje en er zit binnen 24 uur een offerte in je inbox.
4. Raak de lezer emotioneel
We kunnen er niets aan doen. Wanneer ons emotionele oerbrein wordt geraakt dan moeten we gewoon op een link klikken of een tekst blijven lezen. Emotie raak je door teksten en headlines te schrijven die een mentaal pijnpunt triggeren.
Zou jij je huisdier in laten slapen?
Je denkt er misschien liever niet over na..
Zou jij je hond of kat laten inslapen wanneer het alternatief alleen een kostbare operatie is?
Het is een dilemma dat herkenbaar is voor iedereen die zelf één of meerdere huisdieren heeft (overleefd). Je dier is een onderdeel van je gezin en die bied je het liefst de best mogelijke zorg.
Met de huisdierenverzekering van PetSecur ben je verzekerd van beste zorg en de hoogste uitkering van Nederland. De ziektekosten van je dier worden vergoed tot wel € 5.500.
Jouw plezier, samen verzekerd
5. Wees super specifiek
Een webpagina, blog of social media post focus je rondom 1 specifiek onderwerp, zoekwoord of thema. Hou het bij die focus want anders komt je boodschap niet goed over en fiets je er mogelijk allerlei niet-relevante bijzaken in die alleen maar afleiden van het conversiedoel dat je met een tekst hebt.
6. Creëer urgentie
Een website bezoeker is eerder geneigd om tot aankoop over te gaan als een aanbieding nog maar 4 uur geldig is of wanneer er urgentie wordt geactiveerd die voorheen geactiveerd was.
Gedraagt je laptop zich soms raar? Mogelijk gaat je harddisk binnenkort crashen.
Vooraf maakte jij je nog helemaal geen zorgen over die glitch die er soms in je laptop scherm lijkt te zitten. Nu word je een beetje onzeker of je laptop het wel gaat uithouden tijdens die belangrijke presentatie die je straks moet geven. Sorry daarvoor trouwens.
7. Maak een tekst uniek
Misschien een inkoppertje, maar niet minder belangrijk. Er zijn al genoeg dertien in een dozijn teksten te vinden op het internet. Kies een unieke insteek en vermeid de dooddoeners als kwaliteit, effectiviteit en efficiency.
8. Schrijf nuttige teksten
Waar een lezer iets mee kan.
9. Start met een vraag (waar het antwoord van de lezer ‘JA’ op is)
Nuff said.
10. Gebruik ironie
Ironie is een mooie tool om een boodschap over te brengen dei anders misschien nogal belerend of pretentieus over zou komen.
Zo zag ik gisteren een Facebook post voorbij komen van ene Michiel: een inetrnet goeroe die de afgelopen twee weken € 35 heeft verdiend met dropshipping. Hij biedt nu een cursus aan waarin hij je leert hoe je dat ook kunt bereiken. Kosten: € 995.
11. Schrijf voor 1 persoon (de lezer), niet voor een groep
Jij wil betere webteksten leren schrijven. Daarom lees je deze tekst.
En niet: Iedereen die betere teksten wil leren schrijven moet dit artikel lezen.
12. Zet jezelf voor gek in de eerste alinea, ontwapen
Daarmee breek je het ijs en is de commerciële angel er uit. Uiteraard wel afhankelijk van het medium wat je gebruikt en in welke branche je zit.
Geef een antwoord