Het mooie van online marketing is dat je bijna alles kunt meten. Wanneer je tijd en geld gaat besteden aan paid advertising is het daarom aan te raden om inzicht te krijgen in de ROI die je behaalt op campagnes. Om dit te kunnen doen heb je meer inzicht nodig in de conversies die er gezet worden, zoals aankopen, telefoontjes, downloads, etc. Adwords biedt mogelijkheden om deze conversies te meten. Dit wordt ook wel conversion tracking genoemd. In dit artikel lees je hoe je conversion tracking kunt instellen zodat je voortaan conversies kunt meten en monitoren.
Stap 1: Bepaal welke conversie bron je wil tracken
Je kunt conversion tracking instellen voor websites, apps en telefoontjes. Het instellen van conversion tracking werkt voor deze drie verschillende bronnen op een andere manier. In dit artikel zoomen we in op het instellen van conversion tracking voor websites.
Stap 2: Zorg dat je toegang hebt tot Adwords en je website kunt editen
Je zult een stukje code moeten genereren vanuit Adwords (een “tag”) en deze op relevante plaatsen in je website gaan plakken. Om dit te kunnen doen moet je relevante pagina’s / files op je website kunnen editen. Vraag indien nodig je webmaster om hulp hierbij.
Stap 3: Maak een conversie actie aan
Log in in je Adwords account en ga naar Hulpprogramma’s > Conversies. Klik op de rode button om een conversie actie eaan te maken. Vervolgens krijg je de mogelijkheid om een conversiebron te kiezen, waarbij we in dit voorbeeld kiezen voor Website.
- Geef de conversieactie vervolgens een naam die je makkelijk kunt herkennen in rapportages, bijvoorbeeld “Verkoop product X”.
- Geef op hoeveel elke conversie waard is. Over het algemeen kun je hier het beste beginnen met het meten van alle conversies tegen een vaste waarde. Je kunt namelijk erg ver gaan in het specificeren hiervan, maar omhet idee achter het opzetten van conversion tracking eenvoudig te houden houden we het even bij een vaste waarde.
- Stel een conversieperiode in, 90 dagen is aan te raden ivm. opmaken van kwartaal rapportages.
- Selecteerd categorie die van toepassing is. Dit is belangrijk, bijvoorbeeld omdat een verkoop direct een verkoopwaarde zet, terwijl een lead nog moet leiden tot een verkoop.
- Sla je instellingen op
Stap 4: Installeer de conversie tag op je website
Je hebt een converse tag aangemaakt. Dit is een stukje code dat de conversies op je website gaat meten. Om daadwerkelijk conversies te kunnen meten moet deze code toegevoegd worden aan je website. Je kunt in dit scherm eerst aangeven of je de conversie wil meten bij het laden van een pagina (zoals mijnsite.nl/bedankt) of bij het zetten van een klik (klikken op “koop nu”). In de meeste gevallen zal optie 1 (het laden van een pagina) het meest relevant zijn, omdat er dan ook daadwerkelijk al een conversie is gezet.
- Kopieer de code
- Plak de code tussen het <body></body> deel van de pagina waarnaartoe wordt verwezen na het zetten van de conversie
- Klik op “gereed”
Het kan een aantal uren duren voordat de conversietag is geverifieerd en voordat de conversies worden geteld.
Stap 5: Koppel Adwords met Google Analytics
Het koppelen van Adwords met Google Analytics helpt je om meer te leren over het gedrag van bezoekers die binnen komen via paid advertising. Ook kun je gezette conversies eenvoudig zien in rapporten die je met Analytics genereert.
- Zorg ervoor dat je de juiste gebruikersrechten hebt voor Analytics (Edit rechten) en Adwords (Admin rechten)
- Ga naar Adwords, klik op het tandwieltje recht boven en ga naar Gekoppelde accounts > Google Analytics
- Selecteer de account die je wil koppelen
- Koppel een of meerdere views en importeer de site metrics.
- Sla je instellingen op
Stap 6: Stel conversiedoelen in in Google Analytics
Let op: conversie acties die je instelt in Adwords zijn anders dan conversiedoelen die je instelt in Google Analytics! Via Adwords wordt alleen verkeer via paid advertising gemeten (Adwords, Display, enz.) maar dat is vrijwel nooit 100% van je bezoekersverkeer. Je hebt namelijk oom te maken met direct verkeer, verkeer via referrals, via organische zoekresultaten en via social media. Daarom is het aan te raden om ook conversiedoelen in te stellen via Google Analytics:
- Ga naar je Admin panel > Goals > + New Goal en geef het conversiedoel een naam, bijvoorbeeld “Offerte aanvraag”
- Selecteer het type conversiedoel (bijv. het bereiken van een bedankpagina of het versturen van een contactformulier)
- Geef de waarde aan die gemeten moet woorden (bijv: /bedankt)
Wanneer je gebruik maakt van verschillende contactformulieren en je per contactformulier een apart conversiedoel wil instellen dan kun je dit doen door per contactformulier een conversiedoel aan te maken en een stukje aanvullende code toe te voegen aan de website. Wanneer je werkt met WordPress icm. Contact Form 7, ga dan naar “Aanvullende instellingen” van een contact formulier en plaats daar het volgende stukje code:
on_sent_ok: “_gaq.push([‘_trackEvent’, ‘Naam contactformulier”]); location = ‘htts://mijnwebsite.nl/bedankt/’;”
Op deze manier kun je per contactformulier tracken hoeveel submits er worden gedaan.
Stap 7: Evalueer en optimaliseer
Wanneer je converstie tracking eenmaal hebt ingesteld en je conversies meet, kun je gericht aan de slag met het maken van verbeteringen aan campagnes. Zo zul je meer leren over wat een conversie voor jou waard is, welke conversies meer rendabel zijn en welke conversies je alleen maar geld kosten. Door continu te analyseren (bijvoorbeeld maandelijks) hoe bezoekers op je site terecht komen, wat ze doen en wat het rendement is wat je uit campagnes haalt, ben je in staat om in stapjes je campagnes en conversies te verbeteren.
Geef een reactie