Weet jij niet wat het jouw online conversiepercentage is? Goede kans dat dit komt omdat je nog geen conversietracking hebt ingericht. Conversietracking klinkt misschien een beetje ingewikkeld. Eng bijna. Maar gelukkig hoeft dat helemaal niet zo te zijn. Voor de meesten onder ons is het voldoende om globaal te weten hoe je conversietracking in kunt richten. Met deze kennis op zak weet je vervolgens genoeg om het inrichten hiervan uit te besteden aan een expert. Wil je zelf uitvogelen hoe een en ander werkt? Lees dan deze blog.
Wat is conversietracking eigenlijk?
Conversietracking is het meetbaar maken van transacties die op je website plaats vinden. Wat zijn de belangrijkste transacties die plaats vinden op jouw website? Het belangrijkste is dat je in ieder geval de meest belangrijkste online conversie voor jouw online sales funnel vaststelt: dat is meestal het verkopen van een product of het aanvragen van een offerte, maar kan ook de aanmelding voor een nieuwsbrief of het inplannen van een gratis adviesgesprek zijn.
Je wil periodiek na kunnen gaan:
- hoeveel bezoekers je op je website hebt ontvangen
- hoe zij op je site terecht kwamen
- hoeveel van deze bezoekers uiteindelijk een conversie hebben gezet.
De meest gebruikte manier om deze conversies te meten is met behulp van Google Analytics. De reden waarom de keuze voor Google Analytics vaak wordt gemaakt is omdat je met behulp van deze software niet alleen (gratis) conversies kunt meten, maar vervolgens ook dieper kunt analyseren via welke bronnen deze bezoekers binnen kwamen.
Hoe stel je conversietracking in?
Om in Google Analytics conversies te kunnen ’tellen’, zal er iets op je website moeten gebeuren (een ’trigger event’), waardoor er een signaal gestuurd wordt naar Google Analytics (of de andere trackings software die je gebruikt). Deze trigger events kunnen verschillende vormen hebben. De meest gangbare trigger events zijn:
- Het bezoeken van een bepaalde webpagina (Destination)
- Het versturen van een event (Event)
Wanneer je een product koopt via een webshop dan plaats je eerst het product in je winkelmandje, je rekent af en als de transactie succesvol is dan wordt je doorgestuurd naar een bedankpagina. Dat is bijvoorbeeld https://www.dewebshopwaarjewinkelt.nl/bedankt. Alle bezoekers die succesvol op deze bedankt pagina zijn beland worden vervolgens geteld door Google Analytics. Hetzelfde resultaat kun je krijgen door de events te tellen die er op een website plaatsvinden.
Events zijn interacties die een waarde mee krijgen waardoor je heel specifiek bepaalde gebruikersinteracties kunt meten.
Stel dat een bezoeker op jouw website een contactformulier invult en verstuurt. Je kunt de bezoeker dan doorsturen naar je een bedanktpagina, maar je kunt ook tegen Google analytics zeggen dat hij de conversie moet tellen als het contactformulier wordt verstuurd. Het voordeel van het werken met events is dat je conversies makkelijker los van elkaar kunt meten wanneer er veel verschillende conversiemogelijkheden zijn: je hoeft dan niet voor ieder product of iedere dienst een aparte bedanktpagina aan te maken.
Nu je weet wat conversietracking inhoudt raad ik je aan het technische verhaal erachter ook meteen weer te vergeten – tenzij je het interessant vindt hier verder in te duiken. Een expert op dit gebied kan conversietracking binnen een handomdraai voor je instellen. Hij heeft alleen toegang nodig tot je Google Analytics account en je website.
Verdieping over het onderwerp conversie? Lees dan ook:
- De definitie van conversie
- Conversietracking instellen
- 15 manieren om meer conversie uit landingspagina’s te halen
- Conversie optimalisatie case studies
- Conversieoptimalisatie: 12 best practices
Hulp nodig bij het instellen van conversietracking of conversieoptimalisatie?
De specialisten van JijOnline helpen je graag verder met al je vragen over conversie.
Geef een reactie