• Artikelen
    • Beginnen
    • Conversie optimalisatie
    • Geld verdienen
    • Growth Hacking
    • Meer bezoekers
    • Schrijven
    • SEA
    • SEO
    • Social media
    • Tips, tools & strategie
  • Tekstschrijver
    • Tekstschrijver inhuren
    • Blog laten schrijven
    • Blogger inhuren
    • Landing Page laten schrijven
  • Tools
    • WordPress themes
    • Boeken
    • Boek promoten
    • Flipp
  • Contact

DutchBlogger

De B2B Contentspecialist

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
Je bent hier: Home / Artikelen / Conversietracking: wat is het en hoe pak zoiets aan?

Conversietracking: wat is het en hoe pak zoiets aan?

mei 22, 2017 Door Christiaan Slierendrecht Reageer

Weet jij niet wat het jouw online conversiepercentage is? Goede kans dat dit komt omdat je nog geen conversietracking hebt ingericht. Conversietracking klinkt misschien een beetje ingewikkeld. Eng bijna. Maar gelukkig hoeft dat helemaal niet zo te zijn. Voor de meesten onder ons is het voldoende om globaal te weten hoe je conversietracking in kunt richten. Met deze kennis op zak weet je vervolgens genoeg om het inrichten hiervan uit te besteden aan een expert. Wil je zelf uitvogelen hoe een en ander werkt? Lees dan deze blog.

Wat is conversietracking eigenlijk?

Conversietracking is het meetbaar maken van transacties die op je website plaats vinden. Wat zijn de belangrijkste transacties die plaats vinden op jouw website? Het belangrijkste is dat je in ieder geval de meest belangrijkste online conversie voor jouw online sales funnel vaststelt: dat is meestal het verkopen van een product of het aanvragen van een offerte, maar kan ook de aanmelding voor een nieuwsbrief of het inplannen van een gratis adviesgesprek zijn.

Je wil periodiek na kunnen gaan:

  • hoeveel bezoekers je op je website hebt ontvangen
  • hoe zij op je site terecht kwamen
  • hoeveel van deze bezoekers uiteindelijk een conversie hebben gezet.

De meest gebruikte manier om deze conversies te meten is met behulp van Google Analytics. De reden waarom de keuze voor Google Analytics vaak wordt gemaakt is omdat je met behulp van deze software niet alleen (gratis) conversies kunt meten, maar vervolgens ook dieper kunt analyseren via welke bronnen deze bezoekers binnen kwamen.

Hoe stel je conversietracking in?

Om in Google Analytics conversies te kunnen ‘tellen’, zal er iets op je website moeten gebeuren (een ‘trigger event’), waardoor er een signaal gestuurd wordt naar Google Analytics (of de andere trackings software die je gebruikt). Deze trigger events kunnen verschillende vormen hebben. De meest gangbare trigger events zijn:

  • Het bezoeken van een bepaalde webpagina (Destination)
  • Het versturen van een event (Event)

Wanneer je een product koopt via een webshop dan plaats je eerst het product in je winkelmandje, je rekent af en als de transactie succesvol is dan wordt je doorgestuurd naar een bedankpagina. Dat is bijvoorbeeld https://www.dewebshopwaarjewinkelt.nl/bedankt. Alle bezoekers die succesvol op deze bedankt pagina zijn beland worden vervolgens geteld door Google Analytics. Hetzelfde resultaat kun je krijgen door de events te tellen die er op een website plaatsvinden.

Events zijn interacties die een waarde mee krijgen waardoor je heel specifiek bepaalde gebruikersinteracties kunt meten.

Stel dat een bezoeker op jouw website een contactformulier invult en verstuurt. Je kunt de bezoeker dan doorsturen naar je een bedanktpagina, maar je kunt ook tegen Google analytics zeggen dat hij de conversie moet tellen als het contactformulier wordt verstuurd. Het voordeel van het werken met events is dat je conversies makkelijker los van elkaar kunt meten wanneer er veel verschillende conversiemogelijkheden zijn: je hoeft dan niet voor ieder product of iedere dienst een aparte bedanktpagina aan te maken.

Nu je weet wat conversietracking inhoudt raad ik je aan het technische verhaal erachter ook meteen weer te vergeten – tenzij je het interessant vindt hier verder in te duiken. Een expert op dit gebied kan conversietracking binnen een handomdraai voor je instellen. Hij heeft alleen toegang nodig tot je Google Analytics account en je website.

Verdieping over het onderwerp conversie? Lees dan ook:

  • De definitie van conversie
  • Conversietracking instellen
  • 15 manieren om meer conversie uit landingspagina’s te halen
  • Conversie optimalisatie case studies
  • Conversieoptimalisatie: 12 best practices

Hulp nodig bij het instellen van conversietracking of conversieoptimalisatie?

De specialisten van JijOnline helpen je graag verder met al je vragen over conversie.

 

Dit delen:

  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Google
  • E-mail
5.00 avg. rating (99% score) - 1 vote

Gerelateerd

In categorie: Artikelen, Conversie optimalisatie, Growth Hacking

Over Christiaan Slierendrecht

Oprichter van DutchBlogger, online strategie expert en growth marketeer. Nam in 2010 ontslag van zijn corporate baan om full time online te gaan ondernemen. Houdt ervan kennis te delen en anderen te activeren om het online kanaal in te zetten om vooruit te komen en te groeien.
 
LinkedIn | Twitter | Email

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


"B2B content naar een hoger niveau tillen." Dat is onze missie. We inspireren via ons blog en nieuwsbrief. We helpen met tips, tools en advies. We ontzorgen door creatie van hoogwaardige content.

  • Beginnen met bloggen
  • Geld verdienen met een blog
  • Schrijven
  • Meer bezoekers krijgen
  • WordPress themes
  • Kennisbank
  • Over DutchBlogger
  • Offerte aanvragen & Contact

Copyright © 2019 ·Magazine Pro Theme · Genesis Framework door StudioPress · WordPress · Log in

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres.
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
We gebruiken cookies om er zeker van te zijn dat je onze website zo goed mogelijk beleeft. Als je deze website blijft gebruiken gaan we ervan uit dat je dat goed vindt.OkLees meer