Steeds meer professionals brengen tegenwoordig een eigen boek uit. Daarnaast is het publiceren van een boek eenvoudiger dan ooit. Je hebt in principe geen uitgever meer nodig en kunt alles in eigen beheer doen. Maar dan komt het moment dat je boek van de drukpersen afrolt. Wat zijn jouw volgende stappen? Hoe zorg je ervoor dat je boek ook daadwerkelijk wordt verkocht?
1. Verzamel voordat je boek uitkomt al email adressen
Het vermarkten van je boek begint al voordat het af is. Mensen zijn nieuwschierige wezens. En het grote voordel van deze ‘pre-boek fase’ is dat je deze nieuwschierigheid effectief in kunt zetten: mensen die geinteresseerd zijn in het onderwerp waarover jouw boek gaat zijn namelijk eerder geneigd zich in te schrijven op een mailinglist. Zeker wanneer je dit uitlokt met een prikkelende landingpage. Een eenvoudige webpagina met prikkelende tekst en een signup form waar je een emailadres achter kan laten is al voldoende. De url naar deze pagina kun je vervolgens op verschillende plaatsen delen, zoals in de email handtekening van je email, in je Twitter bio en via verschillende social media kanalen.
Lees ook:
- 15 manieren om meer conversie uit landing pages te halen
- 14 tips die jouw e-mail lijst zullen uitbreiden
2. Vraag je klanten om hulp bij het kiezen van een book cover
Betrek je relaties al vroeg in het proces. Laat 4 verschillende omslagen voor je boek ontwerpen en deel deze, genummerd als plaatje via je social media kanalen. Vraag hierbij welke cover ze zouden kiezen. Turf mee met de feedback en ervaar de kracht van het online testen van het prototype van je boekomslag. Dit zorgt er niet alleen voor dat je straks meer boeken gaat verkopen (de keuze om een boek te kopen leunt zwaar op de book cover): het zorgt er ook voor dat je relaties actief betrekt bij het proces en ze nieuwsgierig maakt naar je boek. Dit gaat er voor zorgen dat ze eerder geneigd zijn om je boek ook daadwerkelijk aan te schaffen wanneer het uitkomt omdat ze onderdeel zijn geworden van het creatieproces.
3. Betrek 25 – 50 van je beste relaties om meelezer te worden van je manuscript
Maak een selectie binnen je netwerk. Selecteer daarbij op ‘potentieel ambassadeursschap’. Dat wil zeggen dat je een shortlist maakt van mensen waar je een (zakelijke) klik mee hebt en die zelf vervolgens weer een goed netwerk hebben dat aansluit op het onderwerp van je boek. Buiten dat dit waardevolle feedback oplevert zorgt ook dit voor extra betrokkenheid bij het ontstaan van je boek. Bovendien kun je invloedrijke meelezers vervolgens makkelijk vragen voor een testimonial die je vervolgens in je boek kunt zetten of op de achterkant van je book cover.
4. Zorg voor een eigen boekenwebsite
Zorg ervoor dat je een website hebt die onder jouw eigen controle staat. Dus geen gratis domeinnaam en geen primaire focus op platforms of uitgeverijen die er aan de haal gaan met jouw marge. Richt deze website vervolgens in zodat deze geoptimaliseerd is om tot conversies (=boekverkopen) te leiden. Zorg ervoor dat alle belangrijke informatie boven de ‘fold’ staat (het deel van de website dat direct op een scherm verschijnt op een pc, laptop, tablet of smartphone). Boven de fold wil je in ieder geval de volgende elementen tonen:
- De titel van je boek
- Een ondertitel die inhaakt op de behoefte van de potentiele koper
- Een visuele weergave van je boek
- Een Call to Action (‘Nu Kopen’, of ‘In Winkelmandje’)
Een partij die je kan helpen met het realiseren van jouw boeken webshop is Boekverkopen.nl.
5. Integreer een online betaalmodule
Je kunt natuurlijk in theorie je boeken op rekening verkopen, maar dat raden we niet aan. Verstandiger is het om een online betaalmodule te integreren in je website. Dit zorgt ervoor dat je geautomatiseerd verkopen kunt doen (zowel als hardcopy als e-book). Het scheelt niet alleen tijd, maar zorgt er ook voor dat je eerder over je gemaakte omzet kunt beschikken. Een veelgebruikte e-commerce oplossing voor WordPress is WooCommerce. Naast de integratie van WooCommerce zul je je aan moeten melden bij een Payment Service Provider (PSP). Deze PSP regelt voor jou het betaalverkeer. Orienteer je van tevoren voordat je een keuze maakt voor een PSP. De prijzen en voorwaarden kunnen verschillen. Zelf hebben we goede ervaringen met Mollie.
6. Zet een link naar je boek in je email handtekening
Misschien een inkopper, maar wel een inkopper die heel vaak wordt vergeten. Begin al voordat je boek er is met het plaatsen van een link naar je pre-landing page. Goede kans dat de personen waar jij als professional mailtjes naar stuurt tot jouw doelgroep behoren of daar dicht tegenaan zitten.
7. Maak een Facebook pagina aan voor je boek
Op Facebook kun je een aparte Facebook page aanmaken voor een boek. Vervolgens kun je al je vrienden uitnodigen om deze pagina leuk te vinden. De pagina kun je gebruiken om leuke updates rondom je boek te plaatsen. Op deze manier houd je jouw boek ‘top of mind’ en bereik je meer potentiële kopers. Ook is het aan te raden om eens op zoek te gaan naar relevante groepen op Facebook en Linkedin die raakvlakken hebben met het thema van jouw boek. Hier kun je weer linken naar jouw boekenwebsite of de Facebookpagina over je boek.
8. Moedig ambassadeurschap binnen je warme netwerk aan
Mensen die jou al kennen zijn de beste ambassadeurs die je je kunt wensen. Loop eens door je contacten op Linkedin en Facebook heen en maak een lijstje van 5 tot 10 personen waarvan jij denkt dat ze:
(1) de meeste affiniteit hebben met het onderwerp van je boek,
(2) een groot bereik hebben via social media en
(3) een functie of rol hebben waarbij netwerken een belangrijke plaats inneemt.
Stel, je hebt een boek geschreven over het trainen van puppy’s. Dan kan er op je lijstje bijvoorbeeld een recruiter staan met een passie voor honden, een dierenarts met een actieve Facebook pagina of iemand die een blog heeft over golden retrievers.
Is je lijstje compleet? Stuur deze mensen vervolgens een gratis boek met een persoonlijk handgeschreven kaartje erbij, no questions asked.
9. Maak een lijst van niche blogs over jouw boekentopic
Een krachtig middel om je eigen boek te promoten is het inzetten van ‘influencer marketing’. Dat betekent dat je bloggers die schrijven over onderwerpen die dicht bij het onderwerp van jouw boek liggen activeert om te bloggen over jouw boek.
Pak Google erbij. Als we weer het voorbeeld van het boek over ‘Puppy training’ erbij pakken, zoek dan op termen als “puppy training blog’, ‘hondentraining blog’, ‘honden blog’, enzovoorts.
Bekijk vervolgens 1 voor 1 de blogs en noteer de url’s en contactgegevens (emailadressen) in een spreadsheet. Ook kan het helpen om te zoeken in overzichtspagna’s zoals Startpagina.
10. Doe aan influencer outreach
Allright, we hebben nu een mooie lijst aan blogs waarvan jij wil dat ze gaan publiceren over je nieuwe boek. Maar hoe ga je daar in godsnaam voor zorgen? Je kunt dit op verschillende manieren doen. Stuur vooral geen gratis boeken op, zoals we bij de vorige stap opperden. Goede kans dat een groot deel het boek niet eens leest, laat staan erover schrijft. Wanneer je dit op een low budget manier wil aanpakken dan zul je slimmer te werk moeten gaan. Denk hierbij aan:
Interview bloggers: vraag aan een blogger of je hem mag interviewen. Plaats het interview vervolgens op je eigen blog. Verwijs in de sidebar of op andere plaatsen uiteraard naar een Call to Action mbt. jouw boek. De kans dat de blogger het artikel deelt via social media en er naartoe linkt op zijn eigen blog is om en nabij de 100%. Deze vorm van marketing noem ik ook wel eens ‘Ego marketing’, omdat het ego strelend is voor iedere blogger. Richt je vooral op de medium-grote blogs aangezien de grote bloggers hier minder happig op zullen zijn en de kleine bloggers weinig bereik hebben.
Schrijf gastblogs: Benader andere bloggers met de vraag of je een gastblog mag schrijven voor hun platform. Zorg ervoor dat de blogs goed aansluiten op de doelgroep, dat de kwaliteit goed is en dat het echt wat toevoegt aan het platform. Link in het artikel vervolgens naar jouw boekenwebsite in de vorm van een contextuele link.
Verspreid makkeijk plaatsbare content: schrijf zelf een blogpost die een samenvatting geeft van jouw boek. Dit is content die door een blogger makkelijk over genomen kan worden en geplaatst kan worden op zijn blog. Benader bloggers per mail en stuur de blogpost als attachment mee en laat ze in de mail vrij om de text over te nemen of aan te passen. Zorg ervoor dat het geen standaard nieuwsbericht is, maar een artikel dat de lezer op een snelle manier kennis laat maken met de inhoud en de strekking van jouw boek.
11. Laat je interviewen
Benader vakbladen of lokale nieuwsbladen die het mogelijk interessante content vinden om jou te interviewen en hierover te publiceren. Probeer dit op een zo laagdrempelige manier te doen en stel een interview via skype voor. Stuur als back-up plan in attachment een .pdf bestand mee van 1a4 met daarop 5 vooraf uitgewerkte vragen en antwoorden van een interview dat je met jezelf hebt afgenomen of hebt laten afnemen door iemand anders. Waarom een .pdf bestand? Omdat dit onbewust als ‘meer waarde’ wordt gezien dan een Word document.
12. Stuur een persbericht uit
Een persbericht is misschien een beetje ‘ouderwets’, maar laat dit zeker onderdeel uitmaken van je totale ‘toolbox’. Voor hetzelfde geld wordt het persbericht opgepikt door een paar partijen die veel bezoekers kunnen trekken naar je website. In het slechtste geval kun je hier weer een paar inks naar je boekensite verkrijgen, wat weer goed is voor je Google rankings. Je persbericht kun je ook al na stap 7 uitvoeren, om vast wat naamsbekendheid op te bouwen voordat je actief influencers gaat benaderen.
13. Start een blog
Een eigen blog heeft meerdere voordelen. Zo kun je artikelen publiceren die in het verlengde van jouw boek liggen. Je kunt deze artikelen weer delen via je social media kanalen en op deze manier extra bezoekers naar je boekensite brengen. Daarnaast zorgt een blog ervoor dat je beter gevonden gaat worden via Google op termen die dicht tegen het onderwerp van jouw boek liggen. Ook kun je via je blog meer inschrijvers genereren voor een nieuwsbrief. En deze email lijst kun je vervolgens weer gebruiken voor het inzetten van email marketing…
14. Zet email marketing in
Als het goed is heb je nu al een aantal mensen op je mailinglist staan. Dit zal een mix zijn van je warme netwerk, mensen die zich op je pre-boek pagina hebben aangemeld en mensen die zich via je blog hebben aangemeld. Bij voorkeur heb je deze verschillende stromen in email segmenten georganiseerd. Op deze manier kun je email berichten afstemmen op verschillende groepen ontvangers. Je kunt bijvoorbeeld een 5 tal emails van tevoren uitwerken en deze gedurende een bepaalde periode (bijvoorbeeld iedere week 1) geautomatiseerd versturen. Op deze manier bouw je langzaam naar een conversie (de verkoop van je boek) toe. Gebruik hierbij manieren die een conversie kunnen triggeren, zoals een kortingscode, een tijdelijke aanbieding of een incentive om het boek aan te raden aan vrienden of collega’s.
15. Bereken wat je maximaal mag betalen per paid advertising klik
Waarschijnlijk heb je op dit moment al een aantal boeken verkocht en heb je de investering in vormgeving, instellen en drukken er zo ongeveer uit. Nu is het echter zaak om op een meer consistente manier, min of meer geautomatiseerd omzet te gaan genereren. En dan uiteraard het liefste op een manier waarop je inkomsten per boek hoger zijn dan de marketingkosten. Daarom is het aan te raden om eerst jouw persoonlijke businesscase door te rekenen. Een voobeeld:
Prijs per boek: € 24,95
Kosten print on demand: € 7,50
Marge per boek: € 24,95 – € 7,50 = € 17,45
Conversiepercentage: 1% (van iedere 100 bezoekers gaat 1 bezoeker tot een aankoop over)
In dit voorbeeld draai je break-even wanneer je minder dan 17 cent per klik betaalt bij het inzetten van paid advertising. Je zult je dus moeten richten op zoekwoorden (in het geval van zoekmachine adverteren) of segmenten (in het geval van display advertising) waarbij de kosten per click (CPC) lager liggen dan 17 cent.
16. Doe een zoekwoorden onderzoek
Om er achter te komen op welke zoekwoorden je dan moet adverteren doe je vervolgens een zoekworden onderzoek met behulp van de Google Zoekwoordenplanner Planner:
- Doe een zoekwoorden brainstorm: schrijf zoveel mogelijk woorden op waarvan jij denkt dat potentiele kopers deze intoetsen in zoekmachines*
- Stel het geografische en taalgebied in waarbinnen potentiele kopers zich bevinden
- Voer de woorden uit je brainstorm in de tool in
- Maak een spreadsheet aan met 4 kolommen: (1): Zoekwoord, (2) Maandelijkse zoekopdrachten, (3) concurrentie en (4) Kosten per klik (CPC)
*Doe dit zoveel mogelijk gekoppeld aan je product. Dus: ‘boek puppytraining’, ‘zelf je puppy trainen’, ‘hoe richt ik mijn puppy af’, enzovoorts.
Je bent op zoek naar zoekwoorden met een voorgesteld bod van onder de 17 cent, het liefst met een lage concurrentie.
17. Start een Adwords campagne
Gewapend met je zoekwoorden onderzoek heb je nu een basis om een Adwords campagne in te richten. Als je nieuw bent met Adwords, zoek dan in ieder geval een voucher voor gratis Adwords tegoed. Deze vouchers zijn overal te vinden en kun je desnoods zelf opvragen bij Google. Denk vervolgens heel goed de structuur uit van je campagnes. Het maximale uit Adwords halen is een specialistisch vak, dus schroom niet de hulp van een professional in te schakelen en lees je sowieso goed in in hoe alles werkt. Want wanneer een Adwords campagne goed neer kunt (laten) zetten en deze campagne blijft optimaliseren, dan kun je min of meer geautomatiseerd meer boeken blijven verkopen.
18. Start een Facebook campagne
Ten slotte kun je vrij laagdrempelig een Facebook campagne opzetten. Je kunt dit doen om direct meer verkeer naar je salespage te drijven, maar ook door in te zetten op het verzamelen van meer email adressen. Zo kun je bijvoorbeeld een whitepaper schrijven en deze ter beschikking stellen in ruil voor een email adres. Daarna wordt het email adres opgemomen op je mailinglist en gaat het mee in de email marketing flow die je eerder had neergezet. Wat de voorkeur heeft ligt er maar net aan en kan per persoon en per niche verschillen. Daarom is het sterk aan te raden alles goed te blijven monitoren en meten, bijvoorbeeld met behulp van Google Analytics
Aanbevolen tools
Wanneer je het stappenplan volgt, dan raden we aan om een aantal tools en software te gebruiken:
- WordPress (Website CMS)
- WooCommerce (Webshop module en shopping cart)
- Google spreadsheets (voor overzichten en lijstjes)
- Trello (om je acties te managen)
- MailChimp (voor email marketing)
- Google zoekwoordenplanner (voor zoekwoorden onderzoek)
- Google Adwords (voor zoekmachine adverteren)
- Google Analytics (voor conversietracking en monitoring)
- Facebook / Linkedin / Twitter
Aan de slag!
Ben je geïnspireerd geraakt om aan de slag te gaan met het online vermarkten van je eigen boek? Mooi! Wanneer je dit stappenplan consistent volgt dan verkoop je gegarandeerd meer boeken en houd je ook nog eens een leuke marge over. Mocht je ergens in het proces stuklopen, neem dan contact op met JijOnline om de mogelijkheden door te nemen.
Geef een reactie