Je hebt al een tijdje een blog. Misschien heb je al best wat artikelen gepubliceerd. Je trekt bezoekers via social media en via zoekmachines. Maar je zou graag deze bezoekersaantallen verder zien groeien. Gaat dit op voor jouw blog? We geven je graag een aantal tips om meer bezoekers te trekken met bestaande content.
Meer bezoekers zonder nieuwe blogs te hoeven schrijven
Onder ons bloggers zien we een verschijnsel dat ik wel eens “publish addiction” noem. Publish addiction is de drang om nieuwe blogartikelen te publiceren om meer bezoekers te trekken. Wanneer je een blog hebt dat al een tijdje bestaat en een bereik heeft via social media, dan betekent ieder nieuw blog: nieuwe bezoekers. Wat een shot heroine voor een junk is, zijn nieuwe bezoekers voor een blogger. Je gaat er eens lekker voor zitten, bakkie koffie erbij, real time analytics open, je nieuwe blogpost delen via social media en BAM, je ziet het tellertje op zien lopen van mensen die je blogpost checken. Heeeerlijk gevoel.
Maar social media is vluchtig. En het effect van nieuwe bezoekers ebt bij iedere blogpost weer snel weg. Natuurlijk is het belangrijk om regelmatig nieuwe content te publiceren, maar vergeet je bestaande content niet! Er bestaan manieren om op een duurzame manier iedere maand weer meer bezoekers naar je blog te trekken.
Hoe trek je meer bezoekers naar je website met bestaande content?
1. Oude blogposts updaten
Google houdt van relevantie en van content die up-to-date is. Bestaande blogposts hebben als voordeel dat ze al een tijd lang zijn geïndexeerd en geranked zijn in de zoekmachines. Stel, je hebt een blog geschreven over “10 gerechten die je kunt maken met pepernoten”. Je checkt Webmastertools en ziet dat je 11e staat op het zoekwoord “pepernoten gerechten”. Dat betekent dat de meeste mensen die op zoek zijn naar heerlijke pepernoten gerechten niet vaak op jouw link zullen klikken omdat je pas op de tweede pagina van Google staat. Sinds het schrijven van je blog heb je 5 nieuwe gerechten met pepernoten leren maken, dus die kun je nu mooi toevoegen aan je blogpost, waardoor de blog uitgebreider en relevanter wordt. Goede kans dat deze verhoogde relevantie zorgt voor een hogere waardering door Google, waardoor je voortaan op pagina 1 van Google staat voor het zoekwoord “pepernoten gerechten” en dus meer bezoekers trekt.
2. Vragen zoeken waar jij het antwoord al op hebt gegeven
Het internet draait om informatie. Mensen zijn op zoek naar antwoorden op vragen en zoeken deze via het internet op. Content die een goed antwoord geeft op een vraag – of een oplossing voor een probleem – wordt daardoor vaak hoog gewaardeerd. Loop eens langs de blogs die je tot nu toe hebt geschreven en bepaal op welke vragen jij het antwoord al hebt gegeven. Vervolgens neem je drie simpele stappen:
- Maak een lijstje met vragen waar jij het antwoord al op hebt gegeven
- Doe een Google search op deze vragen en noteer de url’s van de webpagina’s waar deze vragen gesteld worden
- Beantwoord de vraag en geef de url naar je blogartikel als referentie
In de praktijk zul je vooral terecht komen op Fora’s, sites als Goeievraag.nl, Quora.com en blogartikelen waar je comments kunt achter laten. De fora’s kun je, tenzij je al een account hebt beter achterwege laten. Een nieuwe account aanmaken en in je eerste post een link droppen naar een eigen website op een forum is gewoon not done, dus begin er ook niet aan. Focus je op de overige sites en mix er eventueel social media kanalen, zoals Linkedin groepen, Facebook groepen en Twitter (doe een search op #durftevragen). Je zult zien dat je hierdoor meer referral-verkeer krijgt. Daarnaast kan het een positieve impact hebben op je SEO.
3. Bestaande blogposts opnieuw delen
Zoals al eerder gezegd: content via social media is vluchtig. Er zijn echter erg handige tools, waarop je op een slimme manier bestaande content opnieuw kunt delen om zo continu meer bezoekers te trekken via je bestaande social media kanalen. Met tools als Hootsuite kun je content inplannen voor al je social media kanalen. Op deze manier kun je in principe een blog dat je dit jaar tijdens sinterklaas hebt geschreven al een jaar vooruit plannen om nogmaals te delen. Zo benut je bestaande content meerdere keren, terwijl het relevantieniveau hoog blijft. Minimale moeite en gegarandeerd extra bezoekers. Wanneer je hier een beetje goed over nadenkt kun je het aantal bezoekers via social media sterk laten toenemen. De individuele bezoeken zijn misschien vluchtig, de som der delen is krachtig en zorgt voor duurzaam meer bezoekers per maand.
4. Toplijstjes
Cureer je eigen toplijstjes. Wanneer je schrijft over fashion, zoek dan alle blogs bij elkaar die je hebt geschreven over zomerjurkjes en creëer een nieuwe blogpost waarbij je een top 10 geeft van de leukste zomerjurkjes van een bepaald jaar. Kost weinig tijd en moeite, is interessante content voor je volgers, kan meer bezoekers trekken via zoekmachines en zorgt voor een betere interlinking binnen je blog. Win-win-win!
5. Snippet optimalisatie
Stel, je bent geranked op een bepaald zoekwoord en staat op de eerste pagina van Google. Het zoekwoord heeft 2000 vertoningen per maand, waarvan er 20 worden omgezet tot klik naar jouw blogartikel. Dat is een doorklik ratio van 1%. Wanneer je er voor kunt zorgen dat niet 1%, maar 2% van de mensen op jouw resultaat in Google klikt, zorgt dat voor 20 extra bezoekers per maand. Je kunt dit bereiken door je snippets te optimaliseren. Dit wil zeggen dat je de titel, url en meta description die weergegeven worden in Google zo aanpast dat ze aantrekkelijker worden om op te klikken. Verplaats je dus in het hoofd van degene die op zoek is naar informatie. Bedenkt hoe je de snippets kunt verbeteren zodat meer mensen doorklikken naar jouw blogartikel. Naast tekstuele aanpassingen kun je ook gebruik maken van rich snippets om jouw zoekresultaat nog aantrekkelijker en relevant te maken.
Dus niet zo:
Maar liever zo:
Focus je bij snippet optimalisatie alleen op zoekwoorden die een aantrekkelijk maandelijks zoekvolume hebben. Wanneer een zoekwoord maar 15 maandelijke weergaves heeft, laat het dan lekker voor wat het is.
7. Nieuwe content maken van bestaande content
Gebruik je bestaande blogartikelen om nieuwe content te maken. Een paar voorbeelden:
- Slides (via Slideshare)
- Audio/podcasts
- Bundel artikelen en maak er een e-book van wat je weg kunt geven of verkopen
- Gebruik bestaande content om newsletter content van te maken
- Herschrijf een blog en publiceer het als gastblog op een externe site (altijd herschrijven, voor kom duplicate content)
Met een beetje creativiteit zijn de mogelijkheden eindeloos. Houd wel in de gaten dat content die je opnieuw verpakt ook daadwerkelijk toegevoegde waarde hebben voor je doelgroep.
Tot slot
Meer bezoekers trekken met bestaande content is geen rocketscience. Wel is het veel “minder sexy” dan de creatie van nieuwe content. Daarom wordt deze manier van on site optimalisatie vaak uit het oog verloren. Voor bestaande blogs is het echter vaak een van de meest interessante manieren om structureel meer bezoekers te trekken. Focus dus niet alleen op het publiceren van nieuwe content, maar maak af en toe een pas op de plaats en laat je bestaande content harder voor je werken!
Heb je hulp nodig bij het optimaliseren van een blog? Neem dan gerust contact met ons op voor de mogelijkheden!
J.Rommelaars zegt
Bedankt voor de tips. Vooral de her-inzet van oude content en het opnieuw delen daarvan is iets waar ik vaker mee aan de slag moet gaan.
Jessica zegt
Ontzettend goede tips, dank je wel!
Olivia zegt
Goede tips op deze website. Kan ik voor beide websites gebruiken. Benchmarken is dus ook echt de key tot meer traffic.
Bedankt.
Olivia
Joanne zegt
Dankjewel voor de handige tips! Komt altijd goed van pas!