Wel eens gehoord van het AIDA-model? Het is een marketingmodel, waaraan je als blogger veel kunt hebben als je wel eens commerciële teksten wilt schrijven.
Het AIDA-model, waar staat het voor?
AIDA (niet te verwarren met Aida) is een afkorting die staat voor Attention, Interest, Desire en Action. In de Nederlandse vertaling van het model wordt gesproken over aandacht, interesse, verlangen en actie.
Zoals gezegd is AIDA een marketingmodel. Het is een stappenplan dat je aan kunt houden wanneer je een reclame-uiting in elkaar probeert te zetten. Dat kan bijvoorbeeld een poster of een banner zijn, maar het AIDA-model is ook in een stuk tekst toe te passen, zoals een artikel op je blog.
Als je via zo’n artikel een product wilt verkopen, bijvoorbeeld via affiliate marketing, dan kan het AIDA-model je hierbij helpen. Laten we eens bekijken hoe je het AIDA-model voor zo’n (in meer of mindere mate) commerciële tekst in kunt zetten.
De vier stappen vanuit bloggersperspectief
Het AIDA-model begint met aandacht. Om een reclame-uiting überhaupt succesvol te kunnen laten zijn, moet je ervoor zorgen dat de lezer begint met lezen.
Dit kun je op visuele wijze doen met een opvallende typografie of een in het oog springende afbeelding, maar ook inhoudelijk door middel van een pakkende titel, intro en meta description. Begin niet gelijk over je product, maar geef wel alvast aan dat de lezer iets van waarde tegen zal gaan komen als hij of zij verder leest.
De volgende stap is om de interesse van de lezer te wekken voor het product dat je probeert te verkopen. Dit doe je door het product en het bijbehorende onderwerp verder te introduceren. Schets bijvoorbeeld een probleemsituatie die kan worden opgelost met behulp van het product.
In dit gedeelte is het zaak de positieve eigenschappen van het product te benoemen, zoals bijvoorbeeld een lage prijs of een hoge kwaliteit. Zogeheten selling points dus, die dit product echt de moeite waard maken.
Nu is het tijd voor stap drie, waarin je een brandend verlangen naar het product probeert te bewerkstelligen. Schets een ideaalbeeld dat bereikt kan worden met behulp van het product. Hierbij spreek je wensen aan die de lezers van je artikel kunnen hebben, zoals “nooit meer virussen op je laptop”, “een volledig onkruidvrije tuin” of “6 kilo afvallen in een week”. Blijf wel eerlijk, en beloof niet meer dan het product kan waarmaken.
De vierde en laatste stap is actie. Geef je lezer de mogelijkheid om het product waarover je zo lovend hebt geschreven te bekijken en/of aan te schaffen. Dit zal vrijwel altijd via het plaatsen van een duidelijke zichtbare tekstlink of button gebeuren, plus daarbij eventuele instructies. Met andere woorden: je sluit af met een goede call-to-action.
Wat heb je eraan?
Het AIDA-model geeft je een goed fundament om een wervend artikel op te bouwen. Je zult merken dat het makkelijker schrijven is wanneer je zo’n structuur hebt om aan vast te houden. Bovendien heeft de formule, die al een eeuwigheid bestaat, haar werking al vele malen bewezen.
AIDA kun je dus gebruiken om een product aan de man te brengen, maar ook om andere soorten acties aan te moedigen. Bijvoorbeeld het opgeven voor een nieuwsbrief, of het ondertekenen van een petitie.
Vergeet de inhoud niet
Let er goed op dat je in een AIDA-artikel niet alleen maar met verkopen bezig bent, maar ook nog daadwerkelijk iets met inhoud en waarde aanbiedt aan de lezer. De tekst moet op zichzelf ook nog steeds bestaansrecht hebben. Anders wordt het al snel een doorzichtige bedoening.
En uiteraard is lang niet ieder blogartikel erop gericht om iets voor elkaar te krijgen. Er zijn ook talloze andere vormen van artikelen, die net zoveel waarde hebben voor een blog als de puur wervende teksten. Pas het AIDA-model dus met mate toe, op de geschikte momenten.
Geef een reactie